Berekening moment

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 53

Berekening moment

Voor mijn opleiding moet ik een aantal opgaven maken over materie die compleet nieuw voor mij is. Lang geleden heb ik weleens gerommeld met goniometrie maar dit is al diep weg gezakt.

Wie wil helpen zodat ik deze stof onder de knie kan krijgen?
DSC00886.JPG
DSC00886.JPG (665.15 KiB) 393 keer bekeken
Zelf dacht ik te moeten beginnen met de berekening van de kracht op A: 0,9m x 0,7m x (70x (sin60) ) = 38,2 N maar dit lijkt mij een beetje onwaarschijnlijk.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Berekening moment

Ontbind eerst de kracht van 70 N in een horizontale en vertikale component.

De vertikale component =70 .sin (60 graden)=70 .0,866

De horizontale component =70 . cos (60 graden )=70 . 0,5

Berichten: 53

Re: Berekening moment

En dan voor de x-as: (cos60 x 70N x 0,7m x 0,9m) - y-as ( sin60 x 70N x 0,9m x 0,7m) = 22,05 - 38,19 = - 16,14

of is dit compleet fout?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Berekening moment

Dat is inderdaad kompleet fout.

Ik zal een afbeelding maken om je op weg te helpen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Berekening moment

scan0010.jpg
scan0010.jpg (199.49 KiB) 389 keer bekeken
In het eerste plaatje zie je de kracht van 70 N liggen op zijn werklijn (de zwarte gestippelde lijn ).

Nu mag je krachten altijd langs hun werklijn verplaatsen. Dat heb ik gedaan zodanig dat de staart van de kracht nu in punt B aangrijpt.

Daarna heb ik de kracht van 70 N ontbonden in een horizontale en vertikale component.

Kijk nu eens naar die vertikale component. Deze heeft een grootte van 70 . sin ( 60 graden) . Ook deze vertikale component ligt uiteraard op zijn werklijn . ( zie tweede plaatje) Deze werklijn loopt vertikaal en gaat door punt B.

Als ik nu de vertikale component over een afstand van 0,9 meter langs zijn werklijn omhoog schuif , krijg je de situatie van het tweede plaatje. Je ziet nu de vertikale kracht van 70 .sin (60 gr) een hoek van 90 graden maken met de arm van 0,7 m

Moment = kracht . arm ( waarbij kracht en arm loodrecht op elkaar moeten staan).

Berichten: 53

Re: Berekening moment

Beste aadkr,

Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg. Een deel wordt mij wel duidelijk maar toch blijf ik met een aantal vragen zitten:

1. In tekening 2 verander je de richting van de werklijn (want het verticale component ligt toch niet in de verlengde van de werklijn, dus moet de richting toch veranderen?). Hiermee blijft de kracht toch geen 70N (omdat deze van sin60 nu haaks staat op de horizontale as.)

2. De nieuwe haakse werklijn van 70N staat evenwijdig aan de lijn AD van 0,9m. Deze moet dan toch ook meegenomen worden in de berekening? (70 x sin60 x 0,7 x 0,9).

Volgens het boek is de kracht op A 73,9N.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Berekening moment

De vertikale component van de kracht van 70 N is nu 70 .sin (60gr)=60,621 N

Deze kracht heeft uiteraard zijn eigen werklijn , en dat is de vertikale lijn waar deze kracht op ligt.

Je mag nu deze vertikale kracht van 60,621 N vertikaal omhoog schuiven langs zijn eigen werklijn.

Naar de kracht op punt A wordt in de opgave niet gevraagd.

Doordat we de kracht van 70 N hebben ontbonden in een horizontale en vertikale component, mag je nu die schuine kracht van 70 N verder vergeten.

Berichten: 45

Re: Berekening moment

Je splitst de kracht zoals eerder al gezegd op in 2 krachten en dus ook 2 momenten.

1. verticale kracht van 70*sin(60)= 60.6N

---> resulteert in een moment van 60.6*0.7=42.44 Nm in TWZ

2. horizontale kracht van 70*cos(60)= 31.5

---> resulteert in een moment van 31.5*0.9=31.5Nm in TWZ

Totaal: 42.44+31.5 =73.9 Nm

Berichten: 53

Re: Berekening moment

Beiden hartelijk bedankt voor de heldere uitleg.

Het is nu duidelijk maar zal dmv oefeningen wat nog wat verder in de stof duiken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Berekening moment

Eerst nog wat uitleg over de draairichting van de 2 momenten.

Die 2 momentem draaien rechtsom. Dus met de klok mee.

Begin je uitwerking van deze opgave eerst met aan te geven wat je onder een positief moment verstaat en wat onder een negatief moment.

Je zou als vlolgt je uitwerking kunnen beginnen.

"" Stel de momenten die rechtsom draaien positief .""

""Stel de momenten die linksom draaien negatief.""

In jouw opgave krijg je dan 2 positieve momenten . Een van +42,43 Nm en een van +31,5 Nm

Die mag je dan algebraisch bij elkaar optellen.

In je opgave werd ook nog gevraagd naar de horizontale kracht ,die je in punt C laat aangrijpen, zodanig dat het moment van deze kracht ook gelijk is aan +73,93 Nm.

Dat deze kracht naar links moet wijzen , is wel duidelijk. De grootte van deze kracht Fc is:

+73,93=Fc . 0,9 meter => Fc=82,14 N.

Berichten: 53

Re: Berekening moment

Dag Aadkr,

Bedankt voor de aanvulling. Hier kan ik weer een tijdje mee aan de slag!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Berekening moment

Bedankt voor je persoonlijk bericht.

Het moment van de vertikale kracht van 70 . sin (60) ten opzichte van punt A is

+ 70 .sin(60) . 0,7 =+42,43 Nm

Het moment van de horizontale kracht van 70 .cos(60) ten opzichte van punt A is

+ 70 .cos(60) . 0,9 =+31,5 Nm

Het totale moment van de horizontale en vertikale kracht t.o.v. punt A is dan:

+42,43 +31,5 =+73,93 Nm

Daar ik de schuine kracht van 70 N heb ontbonden in een horizontale kracht en een vertikale kracht ,mag je nu ook zeggen dat het moment van de schuine kracht van 70 N ten opzichte van punt A gelijk is aan +73,93 Nm

( in punt A werkt dus geen kracht van 73,93 N ) De kracht in punt A is niet te berekenen, omdat we te weinig gegevens hebben.

Je tweede vraag zal ik proberen uit te leggen aan de hand van een afbeelding.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Berekening moment

scan0001.jpg
scan0001.jpg (131.58 KiB) 386 keer bekeken

Berichten: 53

Re: Berekening moment

Is mijn bewering correct als ik zeg.

A staat haaks op CD. Moment A is +73,93 , de lengte A tot D is 0,9 dus het moment op C is 73,93N/0,9m= 82,14 (omdat de afstand CD verder geen rol speelt)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Berekening moment

+Fc . 0,9 =+73,93 Nm

Fc=73,93 / 0,9 = 82,14 N

Reageer