Theoretische fysica studeren?

Reageer
Berichten: 10

Theoretische fysica studeren?

Ik studeer nu Lucht- en Ruimtevaarttechniek in Delft, maar ben heel erg geïnteresseerd in theorie.

Kan ik met een MSc Aerospace Engineering diploma gelijk een masterstudie theoretical physics doen? (Ga ervan uit dat het waarschijnlijk in het Engels beschikbaar is. Doe de studie ook liever in het Engels, vind ik makkelijker dan Nederlands.)

En waar kun je eigenlijk zoal theoretische natuurkunde studeren? UvA, VU, zijn er nog meer?

Ik zou wel graag in Delft willen blijven, maar daar heb je alleen technische natuurkunde, iets dat ik helemaal niet wil doen =]

Berichten: 244

Re: Theoretische fysica studeren?

Theoretische Natuurkunde kun je zover ik weet in Utrecht, Leiden, Amsterdam en Nijmegen studeren. De vakken die ze aanbieden mbt theoretische natuurkunde kun je hier vinden: http://www1.phys.uu.nl/drstp/Educational%2...Nstgids1011.pdf . Zoals je ziet kunnen de accenten per universiteit verschillen. Dus het is maar net waarin jij je meer thuis voelt ;) .

Ik heb zelf eigenlijk geen flauw idee wat je op je opleiding hebt gehad ;) . Maar als ik zou moeten gokken, zou ik zeggen dat je de volgende voorkennis niet hebt: Speciale relativiteit, Kwantummechanica (op het niveau van bijv. Sakurai), Elektrodynamica, Statistische Mechanica, Klassieke Mechanica (met name Lagrange en Hamilton formalisme) en Vaste stof fysica. Hier zou je misschien eens naar kunnen kijken. Ik denk dat je voor aanvang van de master bij gebrek aan sommige voorkennis een deficientieprogramma zou moeten volgen.

Ook weet ik dat ze in Utrecht elke zomervakantie een Summer School aanbieden. Daar gaan ze in sneltreinvaart door een selectie van topics heen. Na een succesvolle afsluiting mag je gewoon instromen in hun masteropleiding. Wel kost het je geld als je niet op de UU bent ingeschreven. Maar dit weet ik niet zeker, dus dat moet je even natrekken als je interesse hebt. Kan best zijn dat andere universiteiten ook iets dergelijks aanbieden, maar van Utrecht weet ik dat toevallig...

Qua wiskunde is het misschien handig om wat te weten over (Lie)groepentheorie, complexe functietheorie (zoals contourintegratie) en functionaalanalyse. Ook is het handig als je enigzins handig bent in het bewijzen van wiskundige stellingen.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt. Succes in ieder geval!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Theoretische fysica studeren?

Als je toch in Delft wilt blijven is dit misschien iets voor je: http://www.ewi.tudelft.nl/live/pagina.jsp?...6d0&lang=nl
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 624

Re: Theoretische fysica studeren?

DnA schreef:Ik studeer nu Lucht- en Ruimtevaarttechniek in Delft, maar ben heel erg geïnteresseerd in theorie.

Kan ik met een MSc Aerospace Engineering diploma gelijk een masterstudie theoretical physics doen? (Ga ervan uit dat het waarschijnlijk in het Engels beschikbaar is. Doe de studie ook liever in het Engels, vind ik makkelijker dan Nederlands.)

En waar kun je eigenlijk zoal theoretische natuurkunde studeren? UvA, VU, zijn er nog meer?

Ik zou wel graag in Delft willen blijven, maar daar heb je alleen technische natuurkunde, iets dat ik helemaal niet wil doen =]
Nee, ik denk dat je dan lelijk op je plaat gaat als je gelijk de master wilt instappen zonder een soort van voortraject. Als je theoretische natuurkunde master wilt doen, heb je een goede fysische basis nodig als (klassieke) veldentheorie, kwantummechanica en relativiteit. Kwa wiskunde zul je in elk geval wat kennis nodig hebben van groepentheorie, tensoranalyse/differentiaalmeetkunde en dergelijke.

Een collega van me uit Leiden begeleidt geloof ik nu twee studenten uit Delft die een theoretische natuurkunde master doen in Leiden en met snaartheorie bezig zijn voor hun masterscriptie. Tot bepaalde hoogte (lees: vooral bosonisch) gaat dat, vooral met behulp van het uitstekende boek van Barton Zwiebach. Maar zodra je daar een klein beetje voorbij wilt kijken heb je veel meer achtergrondkennis nodig.

Het ligt er ook een beetje aan. Ik denk dat je voor gecondenseerde materie minder theoretische achtergrondkennis nodig hebt en ook numerieke vaardigheden in kunt zetten. Voor hoge energie fysica, zoals supersnaartheorie, supergravitatie etc. wordt de overstap lastig. Het ligt dus aan je interesse ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Theoretische fysica studeren?

Verplaatst naar studiekeuze forum.

Berichten: 10

Re: Theoretische fysica studeren?

^ Bedankt.

Ik ben van plan de AE Space Master te kiezen. Zou een astrofysica master anders dan een optie zijn na het behalen van die master?

Ik wil graag een master in een natuurkundige richting, omdat ik gewoon extreem benieuwd ben naar hoe het allemaal in elkaar zit.

Berichten: 244

Re: Theoretische fysica studeren?

Het helpt ook natuurlijk door je keuzevakken tijdens je bachelor slim te kiezen. Ook je minor kun je zo indelen zodat je in je master niet meer zoveel hoeft 'bij te scholen' (natuurkundeminor?). Als je bijv. een natuurkundeminor doet kun je bep. verplichte vakken zoals Mechanica en elektromagnetisme vervangen door andere vakken, omdat je ze toch al op je eigen opleiding hebt gehad. Sterrenkundevakken bijv. Ook de stap naar Aerospace engineering naar astrofysica zal ervoor zorgen dat je bepaalde voorkennis mist.

Berichten: 10

Re: Theoretische fysica studeren?

Bedankt iedereen =) ik ga me sowieso verder oriënteren, zal ook verder vragen bij studieadviseurs en dergelijke.

Berichten: 10

Re: Theoretische fysica studeren?

Zou een natuurkundige minor voldoende voorkennis zijn voor theoretische fysica of astrofysica?

Bijvoorbeeld een Minor Natuurkunde en Sterrenkunde aan de UvA. Weet iemand of je bij 2 instituten mag studeren die zo ver uit elkaar liggen?

Berichten: 244

Re: Theoretische fysica studeren?

Als ik naar hun site kijk, zou ik eerste instantie zeggen van nee: http://studiegids.uva.nl/web/uva/sgs/nl/p/964_118937.html

Zelfs de overstap van bijv. technische natuurkunde naar theoretische natuurkunde kan zo zijn deficiënties hebben. Maar als je precies weet wat je mist, weet je ook precies waarin je jezelf moet bij (laten) scholen!

Wat ik vroeger ook een handige site vond was die van t Hooft: http://www.phys.uu.nl/~thooft/theorist.html. Dit kan je misschien een leidraad geven.

Berichten: 10

Re: Theoretische fysica studeren?

Is het een goed plan om veel zelfstudie te doen, een minor natuurkunde te doen in utrecht, vervolgens de Summer School in utrecht doen om zo toegelaten te worden (MSc)?

Ik kan trouwens nergens vinden wat voor boeken ze gebruiken in de bachelor jaren in utrecht. Heeft iemand daar een link voor ofzo? Ik overweeg om heel veel aan zelfstudie te doen in bijvoorbeeld de zomervakanties, en er zijn ook heel veel natuurkunde lessen op iTunes U van Oxford, Standford, MIT, etc. Het leek mij een aardig idee, maar misschien mis ik hier iets.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Theoretische fysica studeren?

Ik kan trouwens nergens vinden wat voor boeken ze gebruiken in de bachelor jaren in utrecht. Heeft iemand daar een link voor ofzo?
In de studiegids kan je zien welke vakken ze geven en dan kan je via deze site meestal vinden welk boek ze voor dat vak gebruiken (let trouwens wel op het verschil tussen 'aanbevolen' en 'verplicht' materiaal).

Reageer