Theoretische fysica studeren?

Reageer
Berichten: 10

Theoretische fysica studeren?

Ik studeer nu Lucht- en Ruimtevaarttechniek in Delft, maar ben heel erg geïnteresseerd in theorie.

Kan ik met een MSc Aerospace Engineering diploma gelijk een masterstudie theoretical physics doen? (Ga ervan uit dat het waarschijnlijk in het Engels beschikbaar is. Doe de studie ook liever in het Engels, vind ik makkelijker dan Nederlands.)

En waar kun je eigenlijk zoal theoretische natuurkunde studeren? UvA, VU, zijn er nog meer?

Ik zou wel graag in Delft willen blijven, maar daar heb je alleen technische natuurkunde, iets dat ik helemaal niet wil doen =]

Berichten: 244

Re: Theoretische fysica studeren?

Theoretische Natuurkunde kun je zover ik weet in Utrecht, Leiden, Amsterdam en Nijmegen studeren. De vakken die ze aanbieden mbt theoretische natuurkunde kun je hier vinden: http://www1.phys.uu.nl/drstp/Educational%2...Nstgids1011.pdf . Zoals je ziet kunnen de accenten per universiteit verschillen. Dus het is maar net waarin jij je meer thuis voelt ;) .

Ik heb zelf eigenlijk geen flauw idee wat je op je opleiding hebt gehad ;) . Maar als ik zou moeten gokken, zou ik zeggen dat je de volgende voorkennis niet hebt: Speciale relativiteit, Kwantummechanica (op het niveau van bijv. Sakurai), Elektrodynamica, Statistische Mechanica, Klassieke Mechanica (met name Lagrange en Hamilton formalisme) en Vaste stof fysica. Hier zou je misschien eens naar kunnen kijken. Ik denk dat je voor aanvang van de master bij gebrek aan sommige voorkennis een deficientieprogramma zou moeten volgen.