Amplitude modulatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

Amplitude modulatie

Hey,

ik was op wikipedia aan het uitzoeken waar die zijbanden in het frequentie spectra vandaan komen bij amplitude modulatie maar stuit daar op een uitleg die ik niet volledig kan volgen.. Wiskundig zie ik waarvan de zijbanden komen maar voor het logisch begrijpen geven ze bij wikipedia volgende uitleg:

"Bij modulatie (zoals het plaatje hierboven) wordt de grootte van de sinus soms kleiner of groter, en dat groter of kleiner worden tast de ideale vorm van de sinus aan. Doordat de sinus niet meer perfect is wordt er daarom ook uitgezonden op frequenties die iets hoger en iets lager liggen dan de draaggolf. De frequenties die rondom de draaggolf worden uitgezonden noemt men zijbanden."

Het is toch niet opdat een sinus niet meer perfect een sinus is omdat de amplitude wordt aangepast dat er daarmee iets met de frequentie gebeurt?

Ik zou het mij wel kunnen voorstellen bij bijvoorbeeld een blokgolf omdat je daar hogere harmonischen hebt maar het gaat hier toch om een sinus waarvan de amplitude wordt aangepast?

iemand een idee wat ze hier bedoelen, en of het überhaupt wel klopt?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Berichten: 7.068

Re: Amplitude modulatie

Het is toch niet opdat een sinus niet meer perfect een sinus is omdat de amplitude wordt aangepast dat er daarmee iets met de frequentie gebeurt?
Waarom niet dan?

Reageer