Roterende laserstraal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 98

Roterende laserstraal

hallo,

Ik heb namelijk een vraagje over een laserstraal.

Als je een geconsentreerde laserstraal op een ontvanger richt, dan zal de ontvanger de laserstraal detecteren. Als de laserstraal tegen een snelheid van 300toeren/min roteert, dan zal de ontvanger de laserstraal niet meer detecteren.

Zou dit komen doordat de ontvanger de laserstraal als een continue nul signaal ziet, omdat de laserstraal constant één en nul wordt doordat deze roteert?

Kan er iemand mij hier een antwoord op geven?

Alvast Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Roterende laserstraal

Als de laserstraal tegen een snelheid van 300toeren/min roteert, dan zal de ontvanger de laserstraal niet meer detecteren.
Ik zie niet in waarom dat zo zou zijn. Werk je toevallig met een gepulste laser, met een pulsfrequentie van (ook) 300 Hz?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Roterende laserstraal

Ik zie niet in waarom dat zo zou zijn. Werk je toevallig met een gepulste laser, met een pulsfrequentie van (ook) 300 Hz?
Er staat per minuut, dan is het maar 5Hz. Ik zie ook niet wat er daar fout kan gaan, dat is toch een vrij lage frequentie.

Kan je iets meer informatie geven? Waar haal je die bewering vandaan? Is er extra informatie over de laser of de detector? ...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Roterende laserstraal

Er staat per minuut, dan is het maar 5Hz.
sorry

;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 98

Re: Roterende laserstraal

hallo,

In volgende link vindt u een bestand met informatie over de roterende laser met bijhorende ontvanger. http://www.umarex-laserliner.de/content/fi..._Pro_200_GB.pdf

De ontvanger op de tekening ontvangt het signaal goed als de laser roteerd, dit is namelijk een set die je samen koopt.

Ik heb nu zelf een ontvanger gemaakt en die heeft het probleem wat ik in het begin beschreef dus wel. In bijlage vindt u een bestand van deze ontvanger.

Uitleg schema ontvanger van bijlage:

De twee rechthoeken zijn weerstanden

De driehoek is een opamp type 741

Hetgeen onder de tweede rechthoek is een fototransistor opm de laserstraal de detecteren

De twee bolletjes gaan naar een plc om het signal te verwerken.

Als iemand meer uitleg nodig heeft over de componenten van het schema geef ik die graag.

Alvast Bedankt
Bijlagen
Doc2.pdf
(50.02 KiB) 80 keer gedownload

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Roterende laserstraal

Dit lijkt me meer een praktisch elektrotechnisch probleem dan een natuurkundeprobleem?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Roterende laserstraal

Wow, cool een praktisch probleem ;)

Ik ben zelf (nog) niet zo goed in elektronica en heb nog niet met zo'n transistoren gewerkt, maar intuïtief denk ik je schakeling wel te snappen.

De Opamp werkt hier als comparator? Hij geeft +Vcc of 0 V als output? (Ik neem aan dat de bovenste lijn de voeding +Vcc is en de onderste de grond?)

Als de transistor niet in geleiding staat dan loopt er geen stroom door de 2de weerstand => er staat geen spanning over => spanning op de bovenste klem van de opamp = 0 V

Als de transistor door de laser in geleiding komt te staan, dan zal er de maximale stroom door lopen. Maar komt er dan niet dezelfde spanning te staan over de linkse en rechtse weerstand? Dan zijn de spanning op de 2 klemmen van de opamp gelijk en dan weet ik niet goed wat je daarvan moet verwachten.

Verbeter mij aub als ik ergens fout zit, want ik heb hier binnenkort een examen over :P

Heb je om te al getest of je schakeling werkt als je er gewoon een laser recht op mikt en die dan aan en uit zet?

Berichten: 98

Re: Roterende laserstraal

Ik denk dat je uitleg wel klopt.

Maar zoals ik al zei heb ik de laserstraal (geconsentreerd) op de zelfgemaakte ontvanger gerricht en dan kan ik duidelijk zien dat de plc een signaal ontvangt, een 1 dus. Ik heb de laser ook op een 'speciale' stand gezet waardoor deze een laser lijntje van ongeveer 10 cm geeft , hier reageert de plc ook al niet en als ik de laser laat roteren werkt deze helemaal niet, plc geeft constant 0 signaal.

Ik zou normaal denken dat de plc een 0 signaal geeft en daarna een 1 signaal, maar dan gebeurt dit heel snel.

Zou het kunnen omdat dit heel snel gaat dat de plc toch maar een constant 0 signaal geeft of misschien omdat de lichtintensiteit vermindert?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Roterende laserstraal

Wow, cool een praktisch probleem ;)
jawel, maar in dat geval verhuis ik het liever naar het elektrotechniekforum? Zeg het maar, heren....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Roterende laserstraal

Maar zoals ik al zei heb ik de laserstraal (geconsentreerd) op de zelfgemaakte ontvanger gerricht en dan kan ik duidelijk zien dat de plc een signaal ontvangt, een 1 dus.
Kan je ook de laser erop richten en dan manueel de laser aan en uit zetten om te zien of je schakeling goed reageert bij de overgangen? Als ze zo goed reageert, dan is het probleem misschien dat ze pulsen die je bij het roteren krijgt zo kort zijn dat ze niet gedetecteerd worden.

Ik weet niet precies wat die plc doet, maar misschien moet je eens kijken met een scope wat de uitgang geeft?

Berichten: 98

Re: Roterende laserstraal

Oei ik snapte eerst niet wat je bedoelde met aan en uit ;)

Maar hetgeen wat jij zegt heb ik ook al geprobeerd.

En een scope heb ik niet.

De ontvanger zou de roterende laserstraal op een afstand van 70m nog moeten ontvangen. Ik heb een test gedaan met een geconsentreerde laserstraal en op de afstand van 70m zou de fototransitstor nog maar voor 2.90% belicht zijn. Dit is gewoon wat extra informatie, maar zou dit ook geen probleem geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Roterende laserstraal

Als de transistor maar zo zwak belicht wordt, dan komt hij misschien niet in volledige geleiding te staan en dan wisselt de comparator mogelijk niet van niveau.

In je beginpost zeg je dat je eerder denkt dat het door het roteren komt maar nu laat je weten dat je eigenlijk ook twijfelt aan de intensiteit op die afstand.

Je kan die laser dichtbij zetten en laten roteren en kijken of het dan werkt. Als dat werkt dan is het roteren geen probleem en dan ligt het aan de afstand.

Als dat al niet werkt dan moet je je schakeling daarvoor aanpassen en dan achteraf weer kijken of de afstand geen probleem wordt.

Wat heb je concreet al getest?

Berichten: 98

Re: Roterende laserstraal

1) Ik heb getest of de plc een signaal geeft bij een geconsentreerde laserstraal: test was positief

2) Een laserlijntje van ongeveer 10 cm op de ontvanger gericht: test was negatief, plc reageert niet.

3) Op korte afstand de geconsentreerde straal aan en uit zetten: test was postitief, plc reageert: laserstraal uit dan is er een 0 signaal , laserstraal aan dan geeft de plc een 1 signaal.

4) Theoretisch berekend hoeveel procent van de fototransistor zou belicht zijn op de afstand van 70m.

Mijn eerste probleem: ontvanger reageert niet op roterende laserstraal.

Tweede probleem: De belichtingsintensiteit neemt af naarmate de afstand, omdat deze zo fel afneemt (logaritmisch) zou dit ook een groot probleem misschien kunnen zijn maar ik heb de geconsentreerde laserstraal nog niet op een afstand van 70m getest , ik heb de belichtingsintensiteit nu theoretisch berekend.

Op mijn eerste probleem zou ik zelf geen antwoord weten, om dit op te lossen moet ik waarschijnlijk de componenten van de ontvanger veranderen, maar ik zou niet weten welke componenten.

Als het eerste probleem is opgelost kan ik nog altijd in de praktijk bekijken of het tweede probleem wel een echt probleem is.

Ik hoop dat ik het nu wat beter beschreven heb.

Ik ben al heel blij als ik weet wat er misschien fout is aan mijn componenten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Roterende laserstraal

2) Een laserlijntje van ongeveer 10 cm op de ontvanger gericht: test was negatief, plc reageert niet.
Wat is een laserlijn juist?

Het probleem lijkt mij dat de schakeling niet snel genoeg reageert. Ik heb even op google gezocht en ben laser-detectie-schakelingen tegengekomen en die zien er ook uit zoals die van jou, dus met de schakeling op zich lijkt mij niks mis te zijn. Daar spreken ze wel niet van een roterende laser.

Op wikipedia lees ik dat fototransistoren een vrij trage responstijd hebben, dit is mogelijk het probleem.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Roterende laserstraal

Op wikipedia lees ik dat fototransistoren een vrij trage responstijd hebben, dit is mogelijk het probleem.
Hoe lang wordt je fototransistor precies belicht bij het roteren? Misschien is de slewrate van je opamp gewoon onvoldoende? In de spreadsheet vind ik de waarde van 0.5V/µs. Dus als je signaal aan de uitgang van de opamp 15V moet springen, moet je de fototransistor minstens 30µs belichten.

Zelfs als dat het probleem niet blijkt te zijn, is het interessant om te weten hoe lang je fototransistor belicht wordt, aangezien dat het probleem lijkt zijn.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer