Gebogen vloer

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Gebogen vloer

Hallo,

Ik heb een (volgens mij) wiskundig probleempje;

Wij moeten een mal maken voor een betonvloer van 9m (9000mm) lang, die licht gebogen is; in het midden 25mm hoog zie tekening.

Hoe bepaal/bereken ik de hoogtes op de verschillende afstanden? als heb ik de radius, dan kan ik misschien in een cad tekenprogramma de afstanden laten berekenen. Ik denk van, dat reken ik zo even uit, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Afbeelding

Berichten: 4.246

Re: Gebogen vloer

Je kan aan de hand van verschillende punten van de boog een functievoorschrift opstellen.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Gebogen vloer

Denk je aan een cirkel in deze doorsnede?

Berichten: 6

Re: Gebogen vloer

Geen idee wat een functievoorschrift is, maar ik kom op een radius van 405012.5mm en hoogtes van

0 en 10,938 en 18,750 en 23,438 en 25mm. kan iemand zeggen of dit klopt of als ik in de buurt zit?

Berichten: 216

Re: Gebogen vloer

Uitgaande van een cirkel: Indien je deze punten (-4500;0), (-3375;10,938) ,(-2250;18,750) en (-1125;23,438) substitueert in de vergelijking van een cirkel kan je de straal uitrekenen.

Deze 4 punten geven 4 cirkel stralen als resultaat: 405012.5, 405021.4315, 405003.125 en 405130.4225. Het gemiddelde hiervan is 405041.8697. Dus je zit in de buurt. De punten die je geeft liggen dus niet allemaal op dezelfde cirkel.

Berichten: 4.246

Re: Gebogen vloer

Is de vloer gebogen door een kracht?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 6

Re: Gebogen vloer

Hallo, dank voor de reacties tot zover.

Nog een nadere toelichting is misschien wel handig:

Het is uiteindelijk de bedoeling om een betonvloer te maken die licht gebogen (getoogd) is. Zie tekening (sterk overdreven).

Hiervoor hebben we een houten mal/bekisting nodig die deze ronding heeft.

De vloer moet 9000mm lang zijn en dusdanig gebogen dat het in het midden 25mm hoog zit, zie tekening 1e post.

De bekisting moet dezelfde vorm hebben, onderplaat en zijschotten van multiplex en houten balkjes in verschillende hoogte om de boog erin te krijgen.

En om deze balkjes gaat het nu, hoe hoog moeten deze zijn om de juiste boog erin te krijgen.

Het gebogen stuk zou je inderdaad kunnen zien als deel van een cirkel.

de vloer word uiteindelijk wel belast, maar dat is in deze situatie volgens mij niet aan de orde.

Afbeelding

Berichten: 4.246

Re: Gebogen vloer

Inderdaad het makkelijkst is als het onderdeel van een cirkel ziet. De straal vind je door het snijpunt van de middelloodlijnen van twee (verschillende) lijnstukken te nemen.
Quitters never win and winners never quit.

Reageer