Spankracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 108

Spankracht

Kan iemand me helpen bij volgende opgave?

2 voorwerpen (m= 10 kg en M= 15 kg) zijn verbonden met een niet uitrekbaar massaloos touw dat breekt als de spankracht groter is dan 145N

Het systeem vertrekt vanuit stilstand. De versnelling is 2,00m/s² zolang het touw niet breekt.Afbeelding

De spankracht in het touw is dan gelijk aan:

de mogelijke antwoorden zijn:

A. 100N

B. 120N

C. 140N

D. Het touw breekt

Nu heb ik de 3 krachten al uitberekent

En zou ik denken dat de spankracht 150N - 20N = 130N zou bedragen,

maar dat antwoord staat niet bij de mogelijkheden.

Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Spankracht

Het blok versnelt met 2 m/s², en dus is de NETTOkracht op het blok 20 N naar rechts.

Op het blok werkt echter ook nog een wrijvingskracht van 100 N naar links.

Hoe groot is dus de drijvende kracht (i.c. de spankracht in het touw)?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 108

Re: Spankracht

ahja nettokracht dus eigenlijk moet ik die 100N + 20N optellen wat mij een antwoord geeft van 120N spankracht.

die 150N van massa 2 is eigenlijk overbodig. zelf al hing er een massa 2 van 300N aan(hypothetisch) als massa 1

10kg weegt en een versnelling van 2m/s² maakt dan zou het ook een spankracht van 120N opleveren?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Spankracht

ahja nettokracht dus eigenlijk moet ik die 100N + 20N optellen wat mij een antwoord geeft van 120N spankracht.
yep
die 150N van massa 2 is eigenlijk overbodig. zelf al hing er een massa 2 van 300N aan(hypothetisch) als massa 1 10kg weegt en een versnelling van 2m/s² maakt dan zou het ook een spankracht van 120N opleveren?
met die proviso dat er door dat gewicht van 300 N eraan te hangen er noodzakelijkerwijs een veel grotere versnelling dan 2 m/s² zou ontstaan.

na aftrek van de wrijvingskracht van 100 N is er nu nog 50 N (van de 150) over om heel de boel (blok en bal) te versnellen. 50 N voor 25 kg geeft dus een versnelling van 2 m/s². Met een gewicht van 300 N zou er 200 N netto overblijven, voor 40 kg totaal zou dat een versnelling van 5 m/s² veroorzaken (en dus ook een spankracht van 150 N, touwtje kapot ;) )

Ik denk dat iemand een oefeningetje omtrent spankracht nodig had, en daarvoor een andere oefening verbouwde. Daarbij gingen ze er dan waarschijnlijk van uit dat zélf die versnelling uitrekenen een stapje te ver was, en werd er nog eens extra de versnelling alvast als gegeven aan vast geplakt. Dat soort "verbouwingswerkzaamheden" veroorzaakt niet zelden verwarrend overkomende oefeningetjes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 108

Re: Spankracht

ok ik begrijp het ;)

bedankt!!

Reageer