Devolutie van menselijke genen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Devolutie van menselijke genen

Graag hoor ik jullie mening over de volgende theorie:

De kwaliteit van de menselijke genen is in ras tempo aan het afnemen.

(ik ben nieuw en had het per ongeluk net bij ecologie geplaatst, waar het niet thuis hoort)

Hieronder volgt de onderbouwing van deze theorie. Door onze moderne technische ontwikkelingen, oa op medisch gebied vindt er vrijwel geen selectie meer plaats. Toch vinden er nog steeds mutaties plaats. Nu is de kans groter dat een mutatie een negatief effect heeft dan een positief effect. In het verleden werden zwakkere mensen uitgefilterd door ziekten, oorlogen, rampen etc. Maar een klein deel van de mensen bereikte de leeftijd waarop ze zich kunnen voortplanten. Op dit moment bereikt vrijwel iedereen die leeftijd en kan zich voortplanten. De mens heeft geen natuurlijke tegenstanders meer.

Daar komt bij dat nieuwe mutaties nieuwe afwijkingen creëeren. Vrouwen of mannen die op latere leeftijd kinderen krijgen, hebben een grotere kans op genetische afwijkingen. Ook zonnestraling en allerlei andere invloeden kunnen er voor zorgen dat zwakkere of genetische afwijkingen ontstaan.

En als ik verder door denk kan dit zelfs een reden zijn dat nieuwe aandoeningen steeds vaker voorkomen. Denk aan depressiviteit, ADHD, vermoeidheidssyndroom, autisme, burnout etc. Voor al deze ziekten is nog steeds geen duidelijke oorzaak bekend dat deze toenemen.

En als je onze generatie bekijkt, lijkt het er vaak op dat we zwakker zijn dan voorgaande generaties. In voorgaande generaties was het vrij gebruikelijk dat mensen twaalf uur op een dag werkten, negen kinderen verzorgden etc. En dat alles zonder alle technieken die ons nu ten dienst staan. Nu melden mensen zich om de haverklap ziek.

In de 19e en begin twintigste eeuw was het idee degeneratie aanwezig bij wetenschappers. Op dit moment lees ik er vrij weinig of niets over.

Ben ik te somber of is er inderdaad een kans dat de mens aan het devolueren is

Berichten: 101

Re: Devolutie van menselijke genen

Geen organisme kan devalueren want mutaties zullen altijd blijven bestaan al vind er geen natuurlijke selectie meer plaats. Ziektes als ADHD en tourettesyndroom bestonden vroeger ook alleen was het toen niet bekend. Ze werden toen gewoon als gek gezien en het is bewezen dat iemand zich kan aanpassen als hij er sterk in gelooft en geloof was vroeger inderdaad ook erg streng en wilde niemand natuurlijk buiten vallen, en sommige van deze ziektes ontstaan door invloeden van buitenaf. Dat kan er ook iets mee te maken omdat een mensenbrein zo complex is.

Hartfalen en dat soort dingen komen denk ik wel steeds vaker voor maar worden minder bedreigend door de nieuwe behandelingen. Dat kun je niet echt als devolutie zien.

Re: Devolutie van menselijke genen

Door onze moderne technische ontwikkelingen, oa op medisch gebied vindt er vrijwel geen selectie meer plaats. Toch vinden er nog steeds mutaties plaats. Nu is de kans groter dat een mutatie een negatief effect heeft dan een positief effect.
Waarom zou er geen positief effect kunnen zijn bij een mutatie? Is de mens al volmaakt dan?
In het verleden werden zwakkere mensen uitgefilterd door ziekten, oorlogen, rampen etc.
De kracht van de mensen om de natuur te bedwingen heeft altijd bestaan. De kennis lijkt nu wel snel toe te nemen, maar vanaf het begin hebben we geleerd om vuur te maken, medicijnen te zoeken, etc. Dus de mens heeft zich ontwikkeld in een voortdurende race om zwakkere mensen ook te laten overleven.
Questionnaire schreef:Daar komt bij dat nieuwe mutaties nieuwe afwijkingen creëeren. Vrouwen of mannen die op latere leeftijd kinderen krijgen, hebben een grotere kans op genetische afwijkingen. Ook zonnestraling en allerlei andere invloeden kunnen er voor zorgen dat zwakkere of genetische afwijkingen ontstaan.

En als ik verder door denk kan dit zelfs een reden zijn dat nieuwe aandoeningen steeds vaker voorkomen. Denk aan depressiviteit, ADHD, vermoeidheidssyndroom, autisme, burnout etc. Voor al deze ziekten is nog steeds geen duidelijke oorzaak bekend dat deze toenemen.

En als je onze generatie bekijkt, lijkt het er vaak op dat we zwakker zijn dan voorgaande generaties. In voorgaande generaties was het vrij gebruikelijk dat mensen twaalf uur op een dag werkten, negen kinderen verzorgden etc. En dat alles zonder alle technieken die ons nu ten dienst staan. Nu melden mensen zich om de haverklap ziek.
Je bent nu wel behoorlijk aan het speculeren. Weet je zeker dat er geen andere oorzaken zijn? Dat dit te maken heeft met de de-evolutie van onze genen?
In de 19e en begin twintigste eeuw was het idee degeneratie aanwezig bij wetenschappers. Op dit moment lees ik er vrij weinig of niets over.
En dat is maar goed ook. Dergelijke ideeen hebben geen enkel nut, of wil je zwakkere mensen gaan steriliseren? Wat is erger, dat mensen zich ziek melden of dat ze in een kamp worden opgesloten?

Reageer