[Scheikunde] Verzadigdheid aantonen met joodoplossing?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[Scheikunde] Verzadigdheid aantonen met joodoplossing?

hallo,

Ik wil voor mijn PWS onderzoeken wat voor relatie het suikergehalte en/of de verzadigdheid van chocolade hebben met de hardheid, de breuk..

ik had op een site gelezen dat je de verzadigdheid kan aantonen met joodoplossing? dit werd verder niet toegelicht en ik kan het nergens anders vinden op internet, kan iemand mij hier misschien mee helpen?

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [Scheikunde] Verzadigdheid aantonen met joodoplossing?

Onderstaande quote gaat over zeep, maar het principe blijft hetzelfde:
Om de mate van onverzadigdheid van een vet als geheel te bepalen is er gelukkig een maatstaf: het joodgetal. Jood is een stof die met de onverzadigde bindingen in vetten reageert. Door nu een proefje te doen waarbij je kijkt hoeveel jood er verbruikt wordt als je dit met het vet mengt bepaal je het joodgetal. Hoe hoger dit joodgetal is (ook wel joodtal, joodindex. Engels: iodine value) hoe onverzadigder het vet en dus hoe minder geschikt voor zeep.
Bron: http://gilde.vanderleden.com/viewtopic.php...igd+onverzadigd
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 10

Re: [Scheikunde] Verzadigdheid aantonen met joodoplossing?

Kravitz schreef:Onderstaande quote gaat over zeep, maar het principe blijft hetzelfde:

Bron: http://gilde.vanderleden.com/viewtopic.php...igd+onverzadigd
oke heel erg bedankt!

maar denk je dat ik het gewoon mag mengen met de chocolade zelf of moet het persee met puur alleen de cacaoboter?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [Scheikunde] Verzadigdheid aantonen met joodoplossing?

Waarschijnlijk is het beter om voor pure cacaoboter te kiezen, omdat er in gewone chocolade nog een heleboel andere stoffen aanwezig zijn.

Ik verplaats je topic ook even naar het forum 'Huiswerk & Practica' misschien kunnen ze je daar nog beter helpen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 10

Re: [Scheikunde] Verzadigdheid aantonen met joodoplossing?

Kravitz schreef:Waarschijnlijk is het beter om voor pure cacaoboter te kiezen, omdat er in gewone chocolade nog een heleboel andere stoffen aanwezig zijn.

Ik verplaats je topic ook even naar het forum 'Huiswerk & Practica' misschien kunnen ze je daar nog beter helpen.
oke, dankuwel

maar ik denk dat het niet zo makkelijk is om aan pure cacaoboter te komen, en wat ik eigenlijk wilde testen is het verschil bij de 3 soorten chocolade ( puur, melk en wit)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] Verzadigdheid aantonen met joodoplossing?

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Scheikunde] Verzadigdheid aantonen met joodoplossing?

-verkeerd gelezen, never mind
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 2

Re: [Scheikunde] Verzadigdheid aantonen met joodoplossing?

Het getal heet wel het Joodgetal maar het is beter om met Broom te werken omdat dat sneller inwerkt en betrouwbaardere uitkomsten heeft.. Maar ik denk dat als je gaat googlen hoe je dit moet gaan aanpakken wel wat betere antwoorden krijgt ;)

Reageer