Dimensionering zure wasser

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Dimensionering zure wasser

Beste L.S.,

Dit is voor mij de eerste keer dat ik via een forum werk, dus nog een beetje zoekende hoe het een en andere werkt.

Voor het vak chemie 2 ben ik bezig met een verslag over de dimensionering van een zure wasser.

De zure wasser wordt in dit geval gebruikt voor het reinigen van de rookgassen welke ontstaan bij het verbranding van afval.

Hierbij dien ik de afmetingen van ontwerp (ronde cilinder 5 meter in diameter en 21 meter hoog) bij benadering te onderbouwen hoe men hieraan is gekomen.

Voor de oppervlakte heb ik reeds iets gevonden; deze volgt uit een formule van Souders-Brown (debiet/V max.)

Om de hoogte van zure wasser te berekenen heb ik de contacttijd nodig.

Deze tijd kan ik bereken door rookgas debiet te delen door de stofoverdrachtsnelheid.

De stofoverdrachtsnelheid N= mol/uur m3 vloeistof) komt voort uit: N = Kg*A*(Pg-Pg').

In deze formule heb ik twee onbekende gegevens.

De Kg waarde = overallstof overdrachtscoefficient in gasfase (mol/m2)Pa).

De Pg' waarde = evenwichtsdruk in de gasfase (Pa).

Wie kan mij meer informatie geven onbekende waarden en/of heeft een andere oplossing waarmee ik de dimensionering kan onderbouwen van de zure wasser.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Dimensionering zure wasser

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Dimensionering zure wasser

Voor de oppervlakte heb ik reeds iets gevonden; deze volgt uit een formule van Souders-Brown (debiet/V max.)
Nee, Souders-Brown is niet geschikt hiervoor.

De benodigde diameter hangt niet alleen af van het gasdebiet maar ook van het vloeistofdebiet en het type pakking of schotels in de waskolom. Ik vermoed dat de kolom pakking zal bevatten maar er zijn tegenwoordig tig pakkingtypes elk met hun eigen verband tussen debiet en benodigde kolomdiameter.
De stofoverdrachtsnelheid N= mol/uur m3 vloeistof) komt voort uit: N = Kg*A*(Pg-Pg').
De benodigde kolomhoogte hangt mede af van de concentratie in het gas dat de kolom in stroomt maar vooral dat wat de kolom verlaat. Het is dus niet zo simpel als je denkt.

Ik kan hier niet de gehele theorie over dimensionering van een absorptiekolom uitleggen.

Het bekende boek Coulson & Richardson's Chemical engineering deel 2 en deel 6 behandelt de theorie voor zowel de diameter als de pakkinghoogte.

Dat laatste komt gewoonlijk neer op Z = NTU * HTU

waarbij Z=pakkinghoogte, NTU=Number of Transfer Units en HTU = Height of a Transfer Unit.

Die HTU is gewoonlijk een ervaringsgetal wat afhankelijk is van pakkingtype, de te absorberen stof, en de fysische eigenschappen van gas en vloeistof. Je schrijft overigens niet welke stof er precies in de waskolom geabsorbeerd moet worden uit het rookgas. SO2 wellicht?
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer