Kantelfrequentie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10

Kantelfrequentie

Ik heb een tijdje geleden een vraag opgelost, nu voor de herkansing moet ik die stof weer kennen, maar nu snap ik totaal neit meer wat ik gedaan heb!

6. Een geleidbaarheidselektrode vormt samen met een vaste weerstand van 50 Ω een spanningsdeler. Deze spanningsdeler is aangesloten op een wisselspanningsbron met een frequentie

f = 2.0 kHz. De uitgangs(wissel)spanning gemeten over de elektrode is een maat voor de

elektrische geleidbaarheid van de oplossing. Nu bevat de spanning van de wisselspanningsbron een ongewenste gelijkspanningscomponent die moet worden tegengehouden door een

hoogdoorlaat filter. De wisselspanning gemeten over de elektrode mag niet meer dan 1% worden verzwakt.

(a) Bereken de hoogst toegestane kantelfrequentie voor het filter

http://img88.imageshack.us/i/vraagi.jpg/

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Kantelfrequentie

zal het te maken kunnen hebben met het volgende:

ik neem voor (f/fk)^2 even de variabele "x"

(x/x)+1=.99^2

Dus kan je aannemen dat .99^2 ook 1 is

dus hou je over

(x/x)+.99^2=1

en als je dan x wilt pakken heb je dan over

x=.99^2+ .99^2*x

en als je dan x deelt heb je weer dat je x weg kan strepen dus:

.99^2 +.99^2/x=1

.99^2/x=1-.99^2

en zo verder zoals ik al vermeld had in de afbeelding

Berichten: 7.068

Re: Kantelfrequentie

(x/x)+1=.99^2
x/x = 1 voor alle x ongelijk aan nul. Hier staat dus dat 2 = 0.99^2 en dat is onzin.

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Kantelfrequentie

klopt... hmm dan ga ik nog maar eens goed nadenken en uitzoeken hoe het wel moet.. wat een nare som..

Berichten: 7.068

Re: Kantelfrequentie

Bekijk eens een hoogdoorlaatfilter dat gemaakt is van een condensator en een weerstand. Wat is hiervan de overdracht?

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Kantelfrequentie

Die begrijp ik wel, alleen krijg ik de formule niet omgeschreven naar de kantelfrequentie. De afbeelding geeft iig wel de goede uitkomst.. alleen hoe ik er toentertijd aangekomen ben.. daar kom ik gewoon echt niet uit

Berichten: 7.068

Re: Kantelfrequentie

Geef de overdracht eens in termen van R, C en f (of omega als je dat liever hebt).

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Kantelfrequentie

Maak eens een tekeningetje van de schakeling, zet daar de gegevens bij die vermeld worden in de opgave. Probeer uit de tekening een formule af te leiden of een berekening te maken om het gevraagde antwoord te krijgen.

Het lijkt er op dat het een kwestie is van even een formule pakken en dan niet weten hoe je de forumule moet toepassen. Als je het vraagstuk begrijpt dan heb je de oplossing bij wijze van spreken voor 50% al in je zak zitten. Als je dan weet hoe je het vraagstuk moet oplossen, dan ben je weer een eind verder. Je kan beter een verkeerd antwoord hebben door een rekenfout, dan het probleem niet begrijpen en aanklooien met een formule. Een rekenfout kan je zelf herkennen en verbeteren.

Als je weet hoe je dit oplost, vergeet je het nooit meer.

Dus maak het probleem eerst voor jezelf duidelijk

Probeer een berekening te maken of een formule te maken of af te leiden voor de oplossing van het probleem.

Tip:

Grijp niet direct naar een gegeven formule.

Formules invullen is eenvoudig, de kunst is dat je weet wat het probleem is en hoe je dat oplost.

Zo te zien gaat het invullen al fout.....

Dus even terug naar af.

Herkansingen zijn dan ook niet nodig.

Reageer