Tegenstrijdigheid in srt? 2

Moderator: physicalattraction

Gesloten
Berichten: 50

Tegenstrijdigheid in srt? 2

Stel er vertrekt een raket A van de aarde die na een lange reis omkeert en terug reist richting aarde. Deze raket heeft een constante snelheid t.o.v. de aarde van 0,5c.

Er vertrekt nog een raket B van de aarde die in dezelfde richting gaat als dat raket A ging. Ook deze raket heeft een snelheid van 0,5c t.o.v. de aarde. Beide raketten reizen dus naar elkaar toe.

Volgens de SRT kun je volgens mij zeggen dat, omdat beide raketten een zelfde snelheid hebben t.o.v. de aarde, de klokken in beide raketten even hard lopen.

Stel nu dat er in dezelfde lijn als deze raketten en in de lijn van de aarde zich een planeet Z bevindt die met een snelheid van 0,4c richting aarde gaat.

T.o.v. planeet Z hebben raketten A en B niet een gelijke snelheid, dus zal men op planeet Z zeggen dat raketten A en B niet gelijk lopende klokken hebben.

De klokken van A en B lopen wel of niet gelijk; beide beweringen kunnen niet tegelijkertjd beiden waar zijn.

Z.....> o ------------> <------------

Aarde A B

Z nadert de aarde met 0,4c snelheid A t.o.v. de aarde 0,5c snelheid B t.o.v. de aarde 0,5c

snelheid A t.o.v.Z 0,2c snelheid B t.o.v. Z 0,7c

Ik hoop dat dit eenvoudig duidelijk maakt wat ik als tegenstrijdigheid zie.

Berichten: 244

Re: Tegenstrijdigheid in srt? 2

Tweelingparadox. Lees je anders even alle posts van de andere forumgebruikers in je vorige topic even goed door?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Tegenstrijdigheid in srt? 2

Dit onderwerp wordt al besproken in je vorige topic. Hier gaat dan ook een slotje op.

Gesloten