Luchtdruk/dichtheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 46

Luchtdruk/dichtheid

Hallo,

Mijn profielwerkstuk gaat over de vlucht van een modelraket.

Met behulp van coach 6 ben ik een model aan het opstellen voor de vlucht.

De formule voor de luchtweerstand: F=0,5*A*Ro*Cw*v2, met A als frontaal oppervlak, Ro de dichtheid van de lucht en Cw de luchtweerstandscoefficient.

De dichtheid kun je berekenen met de formule van de ideale gaswet:

Ro=P/(R T), met P de luchtdruk in pascal, R is de gasconstante; 287 J/kgK, en T de absolute temperatuur in Kelvin.

De luchtdruk op zeeniveau is 1013 hPa= 101300 Pa.

De luchtdruk en temperatuur op de grond kan ik meten. Ik las dat er een exponentiele functie bestaat voor de luchtdruk, echter kan ik deze niet vinden. Weet iemand een tabel of iets dergelijks voor de temperatuur? De modelraket zal maximaal 300m hoogte bereiken.

Samenvattend:

Is er een functie voor de luchtdruk op verschillende hoogtes en een tabel of iets dergelijks voor de temperatuur op verschillende hoogtes. De hoogte varieert van zeeniveau tot 300m.

Mvg,

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Luchtdruk/dichtheid

Is er een functie voor de luchtdruk op verschillende hoogtes en een tabel of iets dergelijks voor de temperatuur op verschillende hoogtes. De hoogte varieert van zeeniveau tot 300m.
p(h) = p(0) e^(mgh /(RT))

Berichten: 46

Re: Luchtdruk/dichtheid

p(h) = p(0) e^(mgh /(RT))
Bedankt voor de reactie!

Ik heb het even nagezocht op het internet en volgensmij bent u een min-teken vergeten.

p(h) = p(0) e^(-mgh /(RT))

Heeft iemand nog een idee hoe de temperatuur verloopt op vershillende hoogtes?

Re: Luchtdruk/dichtheid

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardatmosfeer

Een complicatie vormt natuurlijk het feit, dat de werkelijke toestand anders is. Men begint bij de gemeten grondtemperatuur en neemt dan aan dat de temperatuurgradient in de eerste 11 km. gelijk blijft. Met de gemeten druk op zeenivo kun je dan de exponentiele formule gebruiken. Wat er gebeurt bij 11 km is mij niet helemaal duidelijk, maar de afwijkingen zullen wel niet groot zijn omdat de druk daar al zo laag is.

Berichten: 46

Re: Luchtdruk/dichtheid

bessie schreef:Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardatmosfeer

Een complicatie vormt natuurlijk het feit, dat de werkelijke toestand anders is. Men begint bij de gemeten grondtemperatuur en neemt dan aan dat de temperatuurgradient in de eerste 11 km. gelijk blijft. Met de gemeten druk op zeenivo kun je dan de exponentiele formule gebruiken. Wat er gebeurt bij 11 km is mij niet helemaal duidelijk, maar de afwijkingen zullen wel niet groot zijn omdat de druk daar al zo laag is.
Bedankt voor je reactie!

Per 1000ft (305m) neem de temeratuur met 2°C af. Onze modelraket zal maximaal een hoogte van 300m bereiken. Het temperatuurverschil is dus heel klein, ik denk niet dat deze kleine verandering veel invloed zal hebben op dichtheid van de lucht. Dit zal ik straks nog even narekenen.

Ik weet genoeg, bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Luchtdruk/dichtheid

Wat er gebeurt bij 11 km is mij niet helemaal duidelijk, maar de afwijkingen zullen wel niet groot zijn omdat de druk daar al zo laag is.
Wat er in het geval van de ICAO std atmosfeer voornamelijk verandert is de leeftijd van de afspraak. Oorspronkelijk liep de afgesproken standaard slechts tot de tropopauze omdat vanaf daar de temperatuur niet langer af neemt. Later zijn er ook afspraken gemaakt over deze grotere hoogtes en nu loopt de std tot een kilometer of 80.

Reageer