3 vraagjes over verschil spanning en stroom

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 16

3 vraagjes over verschil spanning en stroom

Hallo allemaal.

Ik wil morgen graag wat elektro techniek experimentjes doen.

Nu is mijn vraag dat als ik zeg maar een ijzeren draad verbind met een batterij.

En ik houd dat ijzeren draadje nog steeds vast krijg ik dan een stroomstoot?

En hoe moet ik berekenen wat het maximum watt is voot 1,5 volt.

En ik weet niet wat de ampère is.

En is het altijd zo dat als ik bijvoorbeeld een lamp heb van 15 watt en 14 volt dat het ampère altijd bij alles wat ik zal doen 1,07 zal zijn?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: 3 vraagjes over verschil spanning en stroom

Een lamp van 15 Watt en 14 Volt betekent dat de lamp gemaakt is om op een spanning van 14 Volt aantesluiten. Dan gaat er een stroom doorheen van 15/14=1,07 A.

Berichten: 16

Re: 3 vraagjes over verschil spanning en stroom

Een lamp van 15 Watt en 14 Volt betekent dat de lamp gemaakt is om op een spanning van 14 Volt aantesluiten. Dan gaat er een stroom doorheen van 15/14=1,07 A.
Wat doet de stroomsterkte precies?

Eigenlijk meer wat het verschil is tussen stroomsterkte en spanning.

Want ik had een klein experimentje gedaan en hoe meer batterijen ik in serie aansloot dus ook hoe hoger het voltage.

Des te groter de schokken waren.

Wat doet ampère dan met de stroom?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 3 vraagjes over verschil spanning en stroom

Als je het vergelijkt met water: spanning is vergelijkbaar met de druk die op de waterleiding staat. Maar als de kraan dicht staat stroomt er nog geen water. Pas als de kraan open gaat begint het water te lopen, dat is de stroom.

Bij een batterij net zo, een batterij waar niks op is aangesloten heeft wel spanning tussen de polen, maar er loopt nog geen stroom. Die gaat pas lopen als je er iets op aansluit, een lampje b.v.

De stroom is de hoeveelheid elektriciteit die door een draad loopt. De ampere is een maat voor de stroom. Net zoals je bij een waterstroom de hoeveelheid kan uitdrukken in liters per seconde, zo druk je bij elektrische stroom de hoeveelheid uit in amperes.

Berichten: 27

Re: 3 vraagjes over verschil spanning en stroom

mannetje1 schreef:Hallo allemaal.

Nu is mijn vraag dat als ik zeg maar een ijzeren draad verbind met een batterij.

En ik houd dat ijzeren draadje nog steeds vast krijg ik dan een stroomstoot?

* Als stelregel wordt aan gehouden dat 42 volt nog veilig is. Nu zal je batterij aanmerkelijk een lagere spanning

afgeven dus voel je waarschijnlijk niets. Echter zo'n batterij van 9 volt voel je goed op je tong ;)

En hoe moet ik berekenen wat het maximum watt is voot 1,5 volt.

* Vermogen (Watt) = Spanning * Stroom dus hangt het van de stroom af, die wordt bepaald door de weerstand R.

Stroom = Spanning / Weerstand.

Als je dat invult in het bovenstaande:

* Vermogen = Spanning * Spanning / Weerstand

En ik weet niet wat de ampère is.

* Stroom wordt uitgedrukt in ampere.

Stroom= Spanning / Weerstand

1 Ampere = 1 volt / 1 ohm

En is het altijd zo dat als ik bijvoorbeeld een lamp heb van 15 watt en 14 volt dat het ampère altijd bij alles wat ik zal doen 1,07 zal zijn?

Gezien de eerdere formules niet. Als je meer spanning dan 14 volt op de lamp zet zal er een hogere stroom lopen dan 1,07. De lamp zal feller gaan branden echter totdat hij doorbrand als je er nog meer spanning op zet.
Hoop dat dit wat verduidelijkt?

Groet

Berichten: 2

Re: 3 vraagjes over verschil spanning en stroom

@GroeneG :
Gezien de eerdere formules niet. Als je meer spanning dan 14 volt op de lamp zet zal er een hogere stroom lopen dan 1,07. De lamp zal feller gaan branden echter totdat hij doorbrand als je er nog meer spanning op zet.
U=IxR en P=UxI

Wat dus inhoudt dat je bij een hoger voltage een lager amperage krijgt.

Anders zouden onze energieleveranciers geen hoogspanning gebruiken ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: 3 vraagjes over verschil spanning en stroom

bac0tje schreef:@GroeneG :

U=IxR en P=UxI

Wat dus inhoudt dat je bij een hoger voltage een lager amperage krijgt.

Anders zouden onze energieleveranciers geen hoogspanning gebruiken ;)
Dit begrijp ik niet helemaal goed? De spanning is evenredig met de stroomsterkte wat ook uit de formule blijkt: U=IxR. Hoe groter de spanning U hoe groter de stroomsterkte en omgekeerd.

Of bedoel je dit niet?

Berichten: 2

Re: 3 vraagjes over verschil spanning en stroom

My Bad , weet niet waar ik dit vandaan haal.

Waarschijnlijk door elkaar gehaald met P=UxI

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 3 vraagjes over verschil spanning en stroom

bac0tje schreef:Wat dus inhoudt dat je bij een hoger voltage een lager amperage krijgt.

Anders zouden onze energieleveranciers geen hoogspanning gebruiken ;)
Dat geldt voor transformatoren. Maar daar gaat het hier niet over.

Reageer