Aromaticiteit en naamgeving

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 16

Aromaticiteit en naamgeving

Is dit een aromatische structuur? Het probleem ligt hem bij het bepalen van de hybridisatie.

Neem furan en vervang op de 2e plaats van de zuurstof de koolstof door een stikstof. Kan iemand me helpen met de naamgeving?

Deze molecule is aromatisch maar de zuurstof is sp3 gehybridiseerd en het is geen kortgesloten pi-systeem.

Of is de zuurstof sp2 gehybridiseerd? Er zijn 2 bindingen naar koolstof en 2 vrije elektronenparen, dus ik zou zeggen sp3.

Bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Aromaticiteit en naamgeving

De structuur die je bedoelt is oxazool

Ik heb ook een figuur proberen maken met daarin de orbitalen:
oxazool.gif
oxazool.gif (2.45 KiB) 456 keer bekeken
Hierbij bevatten alle zwarte delen een elektronenpaar alsook de equatoriale hybride orbitalen van N en O. Onafhankelijk van wat er met dit elektronenpaar gebeurt bezitten zowel N als O een sp2 hybridisatie.

Dit is de enige manier om een kortgesloten systeem te creëren.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Aromaticiteit en naamgeving

Ik denk dat je oxazool bedoelt. Oxazool is aromatisch, en zowel het O-atoom als het N-atoom zijn sp2 gehybridiseerd.

Hybridisatie is een theorie waarmee men kan verklaren hoe uit bepaalde orbitalen bindingen kunnen worden gevormd met een bepaalde bindingshoek. Maar hybridisatie is geen eigenschap van een atoom die een bindingshoek oplegt aan atomen in een molecuul. De onderlinge oriëntatie van de orbitalen en dus de bindingshoeken worden bepaald door datgene wat energetisch het gunstigst is.

Nu is aromaticiteit energetisch behoorlijk gunstig. Als een molecuul aromatisch kan worden zal het dat ook zeker doen. In het geval van furan (en in het geval van oxazool dus ook) kan dat, wanneer de 2 elektronen van 1 van de vrije elektronenparen meedoen aan het pi-systeem. Er zitten dan immers 6 pi-elektronen in een ring, en dus is er sprake van aromaticiteit. Om dat voor elkaar te krijgen zal het O-atoom wel sp2 gehybridiseerd moeten zijn: De drie sp2 orbitalen worden dan gevuld met 2 bindingselektronenparen en 1 vrij elektronenpaar. Het andere vrije elektronenpaar vult dan het p-orbitaal.

De regel dat een sterisch getal van 4 resulteert in sp3 hybridisatie is dus te kort door de bocht.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 16

Re: Aromaticiteit en naamgeving

Inderdaad, ik dacht dat dat laatste een absolute regel was. Heel erg bedankt!

Berichten: 278

Re: Aromaticiteit en naamgeving

Hallo,

Ik snap niet zo goed waarom O en N in oxazool ook sp² gehybridiseerd zijn.. Zuurstof heeft hier sterisch getal 4. Wat zijn de resonantie vormen van oxazool, zodat O wel sp2 gehybridiseerd kan zijn?

Ik kan mij niet goed voorstellen wanneer welk atoom hoeveel ongehybridiseerd p-orbitalen heeft en hoeveel elektronen hier dan inzitten..

kan iemand me verder helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Aromaticiteit en naamgeving

Dat staat toch echt allemaal in de berichten hierboven beschreven. Lees het eens goed en laat het rustig tot je doordringen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer