Mechanica - draaineiging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

Mechanica - draaineiging

Het gebeurt me steeds opnieuw dat ik de draaineiging van een moment verkeerd inschat. Is er iemand die me het goed kan uitleggen hoe het eigenlijk precies moet, met een positieve draaineiging rond de as kloksgewijs?

Bedankt.

Berichten: 9

Re: Mechanica - draaineiging

Voor de opgave maakt het op zich niets uit in welke richting je het moment positief maakt, als je het maar consequent doet. Officieel is het zo dat als een kracht het object tegen de klok in laat draaien het positief is en dus bij de andere momenten opgeteld moet worden. Dit is het geval als:

-De kracht rechts van het draaipunt ligt en naar boven is gericht.

-De kracht links van het draaipunt ligt en naar onder is gericht.

-De kracht boven het draaipunt ligt en naar links is gericht.

-De kracht onder het draaipunt ligt en naar rechts is gericht.

Als de kracht de andere kant op staat moet je het moment van de andere momenten aftrekken. Als de kracht schuin staat moet je hem ontbinden in twee krachten loodrecht op de assen, of de afstand loodrecht op de werklijn van de as nemen als arm.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! succes!

Berichten: 24

Re: Mechanica - draaineiging

Bedankt, heeft al heel wat oefeningen opgeklaard nu ;) . Ik vraag me wel af hoe dat je dat dan precies doet in een 3D voorstelling, projecteren op het respectievelijk vlak en dan 2D gaan kijken?

Reageer