Permanente en veranderlijke belastingen berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Permanente en veranderlijke belastingen berekenen

Hallo,

Ik heb binnenkort tentamen en heb zojuist de casus voor me gekregen. Ik loop alvast bij het eerste onderdeel.

Ik wil de permantente en veranderlijke belastingen berekenen.

Probleem: normaal gesproken moet je zelf de belastingen berekenen en uiteindelijk aangeven per m1. Nu is de permanente belasting al gegeven namelijk 3kN/m2. Hoe zet ik dit om naar m1?

Dingen die ik moet berekenen zijn:

perm. belasting e.g. liggers

veranderlijke belasting sneeuw(0,56)

Belasting factoren (1,2 en 1,5)

Uiteindelijke Qd gewicht in kN/m1.

Heb de opgave er bij gedaan.

Alvast bedankt.
Bijlagen
Casus_Tentamen_Januari_2011_1_.doc
(39 KiB) 966 keer gedownload

Berichten: 4.502

Re: Permanente en veranderlijke belastingen berekenen

De zg.vlaklast is de belasting per m2 dakvlak en op een balk betekent dat je de hart op hart afstand moet nemen om de belasting op een houten balk ( 4m) en staal hoh 6 mtr moet nemen ,ff nadenken is wel gewenst,is heel eenvoudig te bekijken,je prent is duidelijk!

Je stalen liggers liggen op 6m afstand dus per m1: 6* 3 Kn * factor voor permanent

de houten liggers hoh 4m dus 4* 3 kN * factor perm.

De var.belasting is of sneeuw of /en personengewicht 0.6 kN/m2 * fact.var. en deze ook weer vermenigv. met de afstanden van de houten resp stalen balken.

Succes!

Berichten: 5

Re: Permanente en veranderlijke belastingen berekenen

oktagon schreef:De zg.vlaklast is de belasting per m2 dakvlak en op een balk betekent dat je de hart op hart afstand moet nemen om de belasting op een houten balk ( 4m) en staal hoh 6 mtr moet nemen ,ff nadenken is wel gewenst,is heel eenvoudig te bekijken,je prent is duidelijk!

Je stalen liggers liggen op 6m afstand dus per m1: 6* 3 Kn * factor voor permanent

de houten liggers hoh 4m dus 4* 3 kN * factor perm.

De var.belasting is of sneeuw of /en personengewicht 0.6 kN/m2 * fact.var. en deze ook weer vermenigv. met de afstanden van de houten resp stalen balken.

Succes!
Oke bedankt alvast ik ga er naar kijken. Als ik deze dus bij elkaar optel heb mijn uiteindelijke Qd last?

Berichten: 4.502

Re: Permanente en veranderlijke belastingen berekenen

Wat bedoel je met optellen voor Qd?

En waar is de belastingfactor 1.2 (sneeuw?)en 1.5 (permanent?)voor bedoeld,want dat is onduidelijk in je gegevens Dus is de g bedoeld voor de sneeuw of voor het eigen gewicht (permanent) of bedoelt men het omgekeerde.

Je moet pogen logisch te denken en pogen te doorzien hoe de constructie van het dak eruit ziet;zoals ik je eerder vertelde is de gelijkmatige belasting per m2 bekend alsmede de belastingfactoren,dus bekijk hoeveel eerst de houten liggers per strekkende meters houten balk dragen als ze 4 meter uit elkaar (hoh) liggen.

De belasting per strekkende meter stalen balk nam ik 6* 3kN;voor een exacte berekening moet je de puntlasten per houten balk op de stalen balk nemen en wel een puntlast om de 4 meter op die balk en dat is (6*4m2) * 3kN/m2 =....

Exact krijgt die stalen balk dus puntlasten van de balken 2 tm 5 en dragen de balken 1 en 6 direct op de kolom.

In feite levert dat geen exacte maat op voor een gelijkm. belasting op de stalen balk en zou een Qd als mogelijke belasting per m1 voor die stalen balk niet precies 18 kN/m zijn,maar minder.

Op die balk komen in feite 4 puntlasten van 72 kN ofwel 288 kN en die zou je voor een globale berekening gelijkm.kunnen verdelen en krijg je over die 20 mtr stalen balk een last van 288 kN/20m = 14.4 kN/m ipv mijn eerdere

18 kN.

Maar ik weet niet op te maken uit je vraagstuk of het de bedoeling is om de balken 1 en 6 ook als belasting op de stalen balk te berekenen (dus theor. zou dat onjuist zijn!).

Als je een stapje verder wilt zou je eens een programma-berekening kunnen maken om een idee te krijgen over de constructie ;zie handige links als bij het forum (constructies ) staat aangegeven en neem dan FORBAGO;hier werk ik wel met een gelijke belastingfactor per m2 (q en g).

Berichten: 4.502

Re: Permanente en veranderlijke belastingen berekenen

Alleen kom ik niet uit de profielzwaartes bij de gegeven totaal last van 3.6 kN/m2 met nog de belastingfactoren;voor een benzinestation een nogal zwaar eigen gewicht;moet dat niet 0.3 kN/m2 zijn waarop dan de sneew komt

Bekijk eens de volgende berekeningen:
Bijlagen
TENTAMEN.DOC
(5.16 KiB) 580 keer gedownload

Berichten: 4.502

Re: Permanente en veranderlijke belastingen berekenen

Concluderende,indien je vragen over dit object moet stellen:

De vermelde 3 kN/m2 voor het eigen gewicht is veel te hoog en resulteert bij normale computerberekening in een niet courante hout-en staalmaat (toon evt.de berekening met eg=0.30 kN/m2 , is een normaler getal voor een plaatstalen dak met waterdichte bekleding met waterdichte kierafsluiting)

Voor zover je er niet uit bent,plaats een opmerking over de belastingfactoren (waar horen die bij?)

Een dergelijk dak moet ook op windbelasting worden berekend;opwaartse druk bij een eigen gewicht van 0.30-0.40 kN/m2 zou bij een storm wel eens overheersend kunnen zijn (0.50-0.60 kN/m2)

Berichten: 5

Re: Permanente en veranderlijke belastingen berekenen

oktagon schreef:Concluderende,indien je vragen over dit object moet stellen:

De vermelde 3 kN/m2 voor het eigen gewicht is veel te hoog en resulteert bij normale computerberekening in een niet courante hout-en staalmaat (toon evt.de berekening met eg=0.30 kN/m2 , is een normaler getal voor een plaatstalen dak met waterdichte bekleding met waterdichte kierafsluiting)

Voor zover je er niet uit bent,plaats een opmerking over de belastingfactoren (waar horen die bij?)

Een dergelijk dak moet ook op windbelasting worden berekend;opwaartse druk bij een eigen gewicht van 0.30-0.40 kN/m2 zou bij een storm wel eens overheersend kunnen zijn (0.50-0.60 kN/m2)
Ik ben er al uit.

Perm belasting: 3.4.1= 12kN/m1

Ver. belasting: 0,6.4.1= 2,4kN/m1

Bel factoren: 12.1,2 = 14,4kN/m1

2,4.1,5= 3,6kN/m1

Totaal/Qd=18kN/m1

Totaal gewicht dak = 4,5.160= 720kN

gewicht per kolom = 180kN

Het is wel veel maar ze vragen het nu eenmaal. Anders had er in plaats van perm.bel. 3kN wel 0,3 gestaan.

Bedankt voor de moeite!

Berichten: 4.502

Re: Permanente en veranderlijke belastingen berekenen

Ik controleerde je antwoorden,die zijn goed.

Mijn systeem was:

Perm.last = 3kN * 1.2 (veil.)= 3.60 kN/m2 ( 360 kg/m2 = 14.4 cm betonvloer,als ik geen balken reken)

Var.last = 0.6kN*1.5 (veil)= 0.90 kN/m2

___________ +

4.50 kN/m2 (450 kg/m2)

Dakvlak = 20* 8 m2= 160 m2 Totale last 160* 4.50 kN= 720 kN ; per kolom 180 kN (18000 kg)

Nmm. zou het 10% ervan moeten zijn ,uitgaande van 0.3 kN/m2! (30 kg/m2 permanente last)

Zoals ik eerder mailde,wordt de stalen balk belast door puntlasten,waardoor de laatste 2 meters niet worden belast,maar op de kolommen komt;ik zou daar een opmerking over plaatsen,het gaat wrs over de vraag aangaande Qd ofwel de belasting per strekkende meter balk.

In mijn eerste reactie maakte ik een fout in de veldbreedte van de stalen balk,omdat ik uitging van meerdere velden van 6 meter,maar dat bleek niet zo.Er was 1 veld van 6 mtr veldbreedte met dakoverstekken van 1 mtr en dus werd het 4 meter veldbreedte;je werkte echter verder met de goede veldbreedte.

Ik was in het begin alleen gefocust op de belastingfactoren en de vermelde 3 kN/m2,vandaar mijn fout!

Berichten: 5

Re: Permanente en veranderlijke belastingen berekenen

oktagon schreef:Ik controleerde je antwoorden,die zijn goed.

Mijn systeem was:

Perm.last = 3kN * 1.2 (veil.)= 3.60 kN/m2 ( 360 kg/m2 = 14.4 cm betonvloer,als ik geen balken reken)

Var.last = 0.6kN*1.5 (veil)= 0.90 kN/m2

___________ +

4.50 kN/m2 (450 kg/m2)

Dakvlak = 20* 8 m2= 160 m2 Totale last 160* 4.50 kN= 720 kN ; per kolom 180 kN (18000 kg)

Nmm. zou het 10% ervan moeten zijn ,uitgaande van 0.3 kN/m2! (30 kg/m2 permanente last)

Zoals ik eerder mailde,wordt de stalen balk belast door puntlasten,waardoor de laatste 2 meters niet worden belast,maar op de kolommen komt;ik zou daar een opmerking over plaatsen,het gaat wrs over de vraag aangaande Qd ofwel de belasting per strekkende meter balk.

In mijn eerste reactie maakte ik een fout in de veldbreedte van de stalen balk,omdat ik uitging van meerdere velden van 6 meter,maar dat bleek niet zo.Er was 1 veld van 6 mtr veldbreedte met dakoverstekken van 1 mtr en dus werd het 4 meter veldbreedte;je werkte echter verder met de goede veldbreedte.

Ik was in het begin alleen gefocust op de belastingfactoren en de vermelde 3 kN/m2,vandaar mijn fout!
Oke fijn om te horen, stel het zeer op prijs dat u er zoveel moeite voor heeft gedaan!

Reageer