gelijktijdigheid van gravitatie.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

gelijktijdigheid van gravitatie.

We nemen een punt X precies tussen twee objecten in. De gravitatie velden van de 2 objecten zullen het punt X bereiken. Komen deze gravitatie velden op exact het zelfde moment aan? Of worden de gravitatie velden verstoord door neven verschijnselen, bijvoorbeeld door achtergrond ruis, gravitatie velden van andere objecten in het universum. Is het uberhaupt mogelijk dat hier ooit gelijktijdigheid optreed?

Ik vraag me af of dit verschijnsel werkelijk bestaat, of valt dit met het Heissberg principe te vergelijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 603

Re: gelijktijdigheid van gravitatie.

Ik denk dat men tegenwoordig (sinds de ART) niet (meer?) spreekt van het bewegen van een gravitatieveld.

In plaats hiervan spreekt men van de ruimte-tijd die vervormd wordt door massas.

Het begrip gelijktijdigheid zou in deze context eerder gaan over het zich verplaatsen van zogenaamde Zwaartekrachtgolven. Deze golven worden veroorzaakt door veranderingen in de vervorming van ruimte-tijd en deze wil men binnenkort gaan meten in de ruimte (ALICE?).

Zo'n golf zou zich net als electromagnetische golven door de ruimte met lichtsnelheid verplaatsen.

Een event op een lichtjaar afstand zou dus pas een jaar later gemeten kunnen worden.

Geen gelijktijdigheid dus.

Heisenberg heeft hiermee, voor zover ik weet, niets mee te maken gehad.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Reageer