Limieten (in irrationale functies)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

Limieten (in irrationale functies)

Beste,

In verband met het berekenen van limieten onder wortelvorm.

Ik weet dat je wanneer je een wortel wil wegwerken uit de teller, je dan de teller en de noemer moet vermenigvuldigen met het toegevoegde.

Maar wat wanneer je 2 wortels in je teller hebt? Moet je dan iedere wortel in je teller vermenigvuldigen met het toegevoegde van de 2 termen? (en uiteraard in je noemer)

Bvb:

limiet gaande van X naar 3.

Wortel(X+1) - Wortel 2(X-1)

/

Wortel (X-3)

vermenigvuldig ik nu wortel(X+1) met wortel(X-1) en Wortel(2X+2) ? En dan vervolgens de andere term in de teller Wortel(2X-2) met Wortel(X-1) en Wortel (2X+2) ?

Hopelijk is mijn probleem een beetje duidelijk omschreven.

thanks.

Berichten: 22

Re: Limieten (in irrationale functies)

hmm door het uit te schrijven begrijp ik het precies beter.

Ik denk dat je gewoon iedere term in de teller met zijn eigen toegevoegde moet vermeningvuldigen. De noemer met de beide. Het antwoord is dan nul...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limieten (in irrationale functies)

Wat bedoel je daar precies mee...? Je mag teller en noemer met eenzelfde factor vermenigvuldigen, maar je kan niet in de teller de ene term wel met een factor vermenigvuldigen en de andere niet. Je kan teller en noemer wel vermenigvuldigen met de toegevoegde uitdrukking van de (hele) teller, dus met a+b als je de teller als a-b ziet.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 22

Re: Limieten (in irrationale functies)

ik dacht:

A + B / C =

A (* toegevoegde A) (* Toegevoegde B) B (* maal toegevoegde van B) (*Maal toegevoegde A) /

C * (Toegevoegde van A) (Toegevoegde B)

Maar het is dus, waar ik maar achteraf op kwam: A (* toegevoegde A) B (*toegevoegde B) / C * (Toegevoegde van A) (Toegevoegde B)

Zo lukken mijn oefeningen toch ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Limieten (in irrationale functies)

De formule waar je op terugvalt is: (A-B)(A+B)=... , Waarom?

Reageer