Lood(ii)nitraat oplossing gemaakt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

Lood(ii)nitraat oplossing gemaakt

Hey allemaal,

Ik heb vanmiddag een Lood(II)nitraat (Pb(NO3)2) oplossing gemaakt, op school. De erlenmeyer liep alleen over en we hebben de oplossing maar opgeruimd door er ruim water over te gooien. Ik las alleen wat rond op het internet en zag dat deze stof nogal gevaarlijk was (kankerverwekkend enz.). Kan iemand mij wat vertellen over Lood(II)nitraat?

HouLauX

Berichten: 119

Re: Lood(ii)nitraat oplossing gemaakt

Wat wil je precies weten? Met een beetje gegoogle kom je een heel eind.

Lead Nitrate
A person who never made a mistake never tried anything new

Make everything as simple as possible, but not simpler.

Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Lood(ii)nitraat oplossing gemaakt

Het valt onder de categorie "probably carcinogenic to humans" wat nog niet wil zeggen dat je sowieso kanker krijgt wanneer je het aanraakt. Ik kan je geruststellen, er bestaat erger.

Voor alle informatie zie de link hierboven en de 'Material safety data sheet' of simpelweg MSDS-fiche. Hierin staan alle technische gegevens en eerste hulp richtlijnen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 28

Re: Lood(ii)nitraat oplossing gemaakt

Ok, bedankt voor de info. Ik kan dus het best gewoon letten op symptomen van loodvergiftiging (buikpijn, diarree, verwarring enz.). Niet dat ik verwacht dat ik dat heb na 1 keer werken met wat Lood(II)nitraat.

HouLauX

Reageer