Metalen profiel ipe --> aluminium

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Metalen profiel ipe --> aluminium

Voor een overspanning van 6 m. (een Carport) heb ik een IPE 160 profiel nodig. Het werd voor mij uitgerekend in Staal.

Ik dacht nu aan het profiel te vervangen door een aluminium profiel. (al de palen enz van de carport zijn in Alu).

Wat heb ik nodig om dit stalen IPE 160 te vervangen door een Aluminium profiel?

Zijn er tabellen over te vinden?

Berichten: 216

Re: Metalen profiel ipe --> aluminium

Ik ben hier niet 100% zeker van maar een benadering zou kunnen zijn:

Es*Is = Ea*Ia waarin E: elasticiteitsmodulus, I traagheidsmoment, a: aluminium, s: staal. Daaruit kan je dan berekenen:
\(I_a = I_s*\frac{E_s}{E_a} = I_s * \frac {200}{69}\)
I_s van IPE160 = 869.10^4 mm^4

I_a van IPE220 = 2772.10^4 mm^4 (2272> 200/69*869=2518)

http://www.designerdata.nl/index.php?sub_p...p;subject=3#IPE

Ik zou je aanraden andere reacties af te wachten.

Berichten: 216

Re: Metalen profiel ipe --> aluminium

Eerdere berekening gebaseerd op Es*Is = Ea*Ia is de controle op stijfheid. Dus om een balk te kiezen met vergelijkbare doorbuiging is een IPE220 nodig.

Een tweede controle is gebaseerd op de sterkte (buigspanning) via: Es*Wbs = Ea*Wba, waarin Wb de weerstandsmomenten tegen buiging. Evenzo geldt dan:
\(Wb_a > Wb_s*\frac{E_s}{E_a} = Wb_s * \frac {200}{69}\)
, met:

Wb_s = 116.10^3 mm^3 dan moet Wb_a > 116.10^3 * (200/69) = 336.10^3 mm3, of wel IPE240 (uit http://www.designerdata.nl/index.php?sub_p...;subject=3#IPE). De keuze van IPE240 garandeert dat de buigspanning in de uiterste vezel van het aluminium profiel <= dan die in het stalen (IPE 160) profiel.

De vraag is echter nog wat de toelaatbare spanning is van aluminium: volgens www.biw.kuleuven.be/vakken/PC1ir/vastkar.xls is de toelaatbare spanning 55/125 kleiner dan die van staal. Dus
\(Wb_a > Wb_s*\frac{E_s}{E_a}*\frac{125}{55} \)
= 116.10^3 mm^3 *(200/69)*(125/55) = 764.2.10^3 ofwel IPE320.

Zoals je ziet wodt de keuze voornamelijk bepaald door de sterkteberekening (ipv de stijfheidsberekening) Ik weet niet hoe overgedimensioneerd de eerste IPE160 was. Maar IPE320 is in ieder geval een stuk groter. Teneinde de kleinste balk te kunnen kiezen zou ik contact opnemen met degene die de eerste IPE160 heeft berekend. Hij/Zij weet de toegepaste belastings, veilgheidsfactoren, ed...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: Metalen profiel ipe --> aluminium

Ik vrees dat voor een overspanning van 6m het financiëel interessanter zal zijn een IPE te nemen, deze te verven (of desnoods laten verzinken of anodizeren (!) ) dan een Al. profiel te nemen.

Ook hout kan een alternatief zijn, alhoewel ter vervanging van een IPE 160 al een serieuze balk nodig is.

Misschien vakwerkliggers in Al, indien het echt in die richting moet blijven?

Berichten: 216

Re: Metalen profiel ipe --> aluminium

king nero schreef:Ik vrees dat voor een overspanning van 6m het financiëel interessanter zal zijn een IPE te nemen, deze te verven (of desnoods laten verzinken of anodizeren (!) ) dan een Al. profiel te nemen.

........
Volledig mee eens!

Reageer