Vragen over kern- en deeltjes fysica

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Vragen over kern- en deeltjes fysica

Beste forum leden,

Aanstaande maandag heb ik een school examen over een paar onderwerpen en één daarvan is het onderwerp

kernfysica en deeltjesfysica, hierover heb ik nog een aantal vragen hopelijk kunt u mij helpen.

Tijdens kernsplijting komen er neutronen vrij, hoe weet je hoeveel neutronen er vrij komen?

In de volgende kernreactie

n + U-235 -> Kr-92 + Ba-141 + 3n

Ziet u dat er drie neutronen vrijkomen, waarom is dit zo? Is dit te zien in Binas en zo ja, waar?

Voor deze vraag citeer ik een gedeelte uit mijn boek:

Zowel bij kernfusie als bij kernsplijting komt energie vrij. Het blijkt dat de atoomkern van ijzer relatief de minste massa

heeft per kerndeeltje. Als je een ijzerkern zou maken van losse nucleonen zou de meeste energie per nucleon vrij komen. Die energie heet de bindingsenergie per nucleon. Omdat energie overeenkomt met massa kun je ook zeggen dat de nucleonen van ijzer de kleinste massa hebben.

Ik snap de tekst gedeeltelijk maar ik snap niet dat kernen met de grootste bindingsenergie per nucleon het meest stabiel zijn? Ook snap ik niet waarom de massa van de kerndeeltjes in ijzer het kleinst is van alle isotopen? En waarom kost het meer energie als de massa groot is per nucleon tijdens het fuseren?

Kan kernsplijting bij alle isoptopen voorkomen?

Dit waren voor nu mijn vragen over dit hoofdstuk. Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Vragen over kern- en deeltjes fysica

1+235=236 protonen c.q. neutronen

92+141 = 233 protonen c.q. neutronen

236-233 is 3 over

en dat worden dan ook protonen c.q. neutronen

Meestal zijn het neutronen die dan naderhand vervallen tot protonen en elektronen.

(een neutron is een deeltje die uit een proton en elektron kan ontstaan.

Het baryonen-getal voor het proces is 236, dus na het proces moet dit ook 236 zijn.

Je heb zoiets als het behoud van het baryonen getal.

De stabiliteit van een kern hangt samen met veel factoren die zeer complex van aard zijn.

Dat is simpel al ongeveer 1 quantum-mechanica boek...

De bindingsenergie van een nucleon is niet iets wat de nucleon in zich heeft, het is een meetgegeven die men heeft.

De bindingsenergie ontstaat door de ''werking van het systeem kern''.

Als de bindingsenergie hoog is is deze werking ook stabieler omdat de benodigde energie om de werking te verstoren van grotere orde is.

Dit heeft te maken met factoren waarbij behoudswetten van toepassing zijn.

Ik vind dat het natuurkunde boekje een uitleg heeft die wij in 1975 hadden en waarbij we dan tevreden zouden zijn en niet verder vroeger over het hoe of wat.

In deze tijd hebben we internet ....
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 2

Re: Vragen over kern- en deeltjes fysica

Danku,

Alleen zijn mij een paar dingen nog steeds niet duidelijk.

Bij een paar reacties heb ik het aantal neutronen kunnen tellen dankzij u uitleg maar

de volgende fusiereactie snapte ik nog steeds niet.

Li-6 + H-2 -> He-4 + He-4

Waarom komt hier geen B-8 uit? maar 2x He

Ook snap ik nog steeds niet helemaal waarom er bij Fe de meeste energie vrijkomt?

En waarom is de massa het kleinst? Als je de formule E=m * c^2 bekijkt zijn E en m

toch evenredig en wanneer E heel groot is is m dus ook heel groot.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Vragen over kern- en deeltjes fysica

Het waarom van 2* he-4 en geen b-8 is het feit dat we

eerst 3 protonen hebben en h-2 is 1 proton is 4 protonen en 4 neutronen.

B-8 is 5 protonen met 3 neutronen.

Dus hebben we om B-8 te maken een positron (en een neutrino) nodig dat van een neutron een proton maakt.

Of moet er een neutron vervallen tot een proton en een elektron.

Waarbij het electron de kern uit moet vliegen tijdens de reaktie.

Je weet misschien al dat een foton met de juiste energie een elektron en een positron kan maken.

(we bekomen nooit alleen een elektron wegens behoud van lading)

Een proton kan omgezet worden tot een neutron indien het proton met een electron reageert (met een neutrino).

Op de vraag van Fe en de meeste energie:

De natuur van kernen is niet gemakkelijk als het gaat om ''het hoe en waarom van dit geeft dat''.

Om die vraag te beantwoorden hebben we nodig:

QED, QCD, spin-states en dat gaat zo maar door...
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Reageer