Kunstbotten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 462

Kunstbotten

Goededag. ik wil het graag hebben over ''Kunstbotten''. Korte vraagjes, op national geographic heb ik gezien hoe er bij een volwasse man een kunst-scheenbeen bot werd ''ingezet''. Ik had niet alles van de serie gezien, is dit uberhaud waar? Zoja, hoe word het kunstbot aan de pezen vastgemaakt?

Is er een bepaalde leeftijd voor kunstbotten?

Hoelang gaan ze mee?

Moeten ze vervangen worden?

Zijn ze sterker dan onze botten?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kunstbotten

kunstmatige botten bestaan en worden ook gebruikt. Afhankelijk van de specifieke soort zullen deze ook in meer of mindere mate de botstructuur nabootsen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Kunstbotten

Interessant ;) Excuses voor de late reactie. Ik zie dat het woord ''strong'' word genoemd, maar is het kunstbot werkelijk even sterk als het originele bot? Botten maken bloedcellen en slaan vet op, correct? Ik neem aan dat deze functie niet word ondersteunt door de kunstbotten?

Dat terzijde, betekent dat er ook een limiet op kunstbotten in je lichaam zit? Begrijp me niet verkeerd, ik heb het hier niet over dat er in het echte leven iemand 20 botten zou vervangen. Mijn vraag is of er dus een limiet op zou zitten voor het aantal kunstbotten in 1 lichaam, aangezien botten voor meer zijn dan stevigheid en bescherming.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kunstbotten

Botten bevatten beenmerg waarbij de voornaamste kandidaten het bekken, borstbeen ruggenwervels en ribben zijn. Het rode merg zorgt voor de aanmaak van hematopoetische cellen terwijl het gele merg bestaat uit adipocieten.

Het kunstbot zal even sterk kunnen zijn als het orginele bot. Dit zal afhangen van welke manier is gebruikt om het te maken. Aangezien het mogelijk is dat er een merg transplantatie uitgevoerd kan worden acht ik het niet onmogelijk dat je in theorie bijna alle botten zou kunnen vervangen. Ruggenwervels vervangen zou zelfs ook nog kunnen echter daar dit tot verlamming zou leiden is het het niet aan te raden.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Kunstbotten

Bevat (bij een volwassene) de schedel en de botten in de handen en voeten beenmerg?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kunstbotten

De platte botten en de lange botten bevatten beenmerg. Conreet komt het er dus op neer dat de schedel beenmerg bevat en handen en voeten niet. Vanwaar deze vraag?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Kunstbotten

Jaren geleden, op de show ''exclusief'' wat er een jongen genaamd ''De jongen met het halve gezicht'', natuurlijk had hij niet echt een half gezicht, ik weet niet alle details meer, maar het komt erop neer dat hij 1/3e van zijn schedel was verwijderd door een operatie, dit deel werd vervangen door een kunstbot.

Ik vroeg me af of het niet al te veel na effecten heeft dat hij al dat beenmerg mist.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kunstbotten

Nee, dat valt dus heel erg mee. De schedel bevat maar een klein gedeelte van de totale hoeveelheid beenmerg.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer