Convergentiegebied bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Convergentiegebied bepalen

Hallo,

Ik stelde me enkele vraagjes bij het bepalen van het convergentiegebied van de volgende reeksen:

1)
\(\sum_{n=1}^{\infty} \frac{(z+2)^{n-1}}{(n+1)^3 \cdot 4^n}\)
Bij het bepalen van de convergentiestraal, nemen we
\(lim_{n \to \infty} \vert \frac{a_n}{a_{n+1}} \vert\)
Vormt de macht 'n-1' een probleem? Ik denk dat de juiste werkwijze erin bestaat alle n met 1 te verhogen, dus de convergentiestraal R te berekenen van
\(\sum_{n=1}^{\infty} \frac{(z+2)^{n}}{(n+2)^3 \cdot 4^{n+1}}\)
Klopt dat?

2)

Hoe ga je de convergentie op de rand na bij een alternerende rij?

Je moet nagaan dat de rij
\(w_n\)
, niet stijgend moet zijn en limiet 0 moet hebben, waarbij
\(w_n\)
gevormd wordt door in de oorspronkelijke rij de convergentiestraal te substitueren.

Bij een alternerende reeks, krijg je dan twee deelrijen, die in mijn oefeningen beiden convergeren naar 0. De ene doet dat langs boven, de andere langs onderen. Hoe weet je dan of je de rand wel of niet tot het convergentiegebied moet rekenen?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Convergentiegebied bepalen

In fysics I trust schreef:Vormt de macht 'n-1' een probleem? Ik denk dat de juiste werkwijze erin bestaat alle n met 1 te verhogen, dus de convergentiestraal R te berekenen van
\(\sum_{n=1}^{\infty} \frac{(z+2)^{n}}{(n+2)^3 \cdot 4^{n+1}}\)
Hoe ga je de convergentie op de rand na bij een alternerende rij?
Je vult de randen in en berekent opnieuw de limiet voor n naar oneindig.

Ik geef een voorbeeld, stel dat: -2 < z < 2 dan vervang je z in de opgave door -2 en berken je de limiet naar oneindig. Afhankelijk van uitkomst heb je convergentie of divergentie in deze grens. Hetzelfde doe je vervolgens voor z = 2
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Convergentiegebied bepalen

Dank je wel ;)

Neem je de z mee in de berekening van de coëfficiënten? Ik zou dezelfde limiet uitrekenen zonder de term (z-2) tot een bepaalde macht?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Convergentiegebied bepalen

Zo doe ik het ook eigenlijk altijd, maar in dit geval komt z+2 na vereenvoudiging in de noemer terecht... Je krijgt dus iets als
\( -x < \frac{1}{z+2} < x\)


Ik denk dus niet dat dat je die 'regel' altijd mag toepassen.

Verborgen inhoud
Maar ik ben ook niet helemaal zeker ;)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer