Maximale kracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Maximale kracht

hallo,

ben met een projectje op school bezig over een blikpers. Afgelopen week de complete sterkte berekeningen gemaakt, waarvan ik dacht dat het vrij goed was.

Een tekening van de blikpers hieronder:

Afbeelding

op punt E wordt een kracht naar beneden uitgeoefend van 250N

Mijn vraag gaat over de discussie die ik afgelopen week had, wanneer is de kracht Fmax naar beneden het grootst?

complete uitwerkingen zijn niet nodig, maar mijn mening was dat het af hangt van zowel hoek bc als hoek x.

Mijn SLB'er zegt echter dat als lijn C ( trekstaaf) loodrecht op de bovenste lijn staat dat de druk het grootste is.

Wat is nou het juiste, als ik Fmax wil krijgen? alleen vanuit hoek X beginnen te werken als deze loodrecht staat( zodat Fhorizontaal 0 is), of heeft hoek bc toch degelijk invloed op Tmax?

Ik denk nog steeds zelf namelijk het laatste, want ook de drukstaaf naar beneden ,die op punt E 250N levert, geeft een hor en vert een kracht.

hoop dat de vraag duidelijk is.

niels

Re: Maximale kracht

Niet helemaal, want als de kracht Fmax op dat betreffende punt werkt gaat alles uit balans. Moet ik Fmax zien als een kracht die op het hele bovenste onderdeel werkt (balanceert), of is er een knooppunt vastgelast, bij bc of bij x?

Berichten: 3

Re: Maximale kracht

Niet helemaal, want als de kracht Fmax op dat betreffende punt werkt gaat alles uit balans. Moet ik Fmax zien als een kracht die op het hele bovenste onderdeel werkt (balanceert), of is er een knooppunt vastgelast, bij bc of bij x?
Fmax is als het blik hieronder komt te staan, dit is het worst-case scenario. In de praktijk word het hele blik hier natuurlijk onder gezet

Heb even een schematische tekening van de complete drukpers gemaakt voor de duidelijkheid.

Afbeelding

Wanneer is Fmax? Als hoek X 90graden is, zodat hier Fhor=0 of moeten we zowel naar hoek BC als Hoek X kijken,

hier op deze foto is hoek X dus ongeveer 90graden:

Afbeelding

bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Maximale kracht

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Re: Maximale kracht

wet.GIF
wet.GIF (4.04 KiB) 236 keer bekeken
Lijkt mij de juiste schematisering van dit vraagstuk.

Je wilt weten wanneer Fnut maximaal is.

Omdat de trekstaaf vrij scharniert aan beide kanten, werkt de trekkracht erin parallel aan de staaf zelf.

Je kan dus niet alleen een Fnut opwekken, de glijlagers moeten zorgen dat de boel niet loslaat, er wordt getrokken en Fnut is de trekkracht in de trekstaaf, maal cos(alfa). De trekstaaf trekt aan de hefboom met een kracht Fnut/cos(alfa).

Nu blijkt onderaan, dat
\(Ma=Fglij.L.cos(\beta)+Fnut.L.sin(\beta)\)
met Fglij/Fnut=tan(alfa)

dus
\(Ma=L.Fnut.[cos(\beta)tan(\alpha)+sin(\beta)]\)
Deze moet minimaal zijn, want ik wil zo min mogelijk moment hoeven opwekken (dmv F) om Fnut te verkrijgen. De afgeleide van het deel R tussen de haakjes [], zijnde Ma/Fnut.L, naar alpha en naar beta moet dus nul zijn, dus
\(dR/d\alpha=cos(\beta)/cos^2(\alpha)=0\)
en
\(dR/d\beta=-tan(\alpha).sin(\beta)+cos(\alpha)=0\)

Berichten: 3

Re: Maximale kracht

oke,

heel erg bedankt

ik ga er morgen op school even mee bezig om te kijken of ik er uit kom

Re: Maximale kracht

Ik drukte op de verkeerde knop vandaar het abrupte eind.

De oplossing van de eerste verg. is cos(beta)=0 dus beta=90 graden, hefboom horizontaal.

Hiermee wordt de tweede cos=tan=sin/cos <=> cos^2=sin <=> 1-sin^2=sin <=> sin^2 +sin -1 =0 <=>
\(sin\alpha = 1/2+/- \sqrt{5/4}\)
maar je kan zien dat dat maxima zijn, geen minima. Het minimum wordt bereikt voor alfa =0, dus trekstang verticaal.

Je ziet in elk geval dat beide hoeken invloed hebben op de kracht.

Reageer