Afgeschoten kogel en ontbinden van krachten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Afgeschoten kogel en ontbinden van krachten

Beste mensen,

Het is voor mij alweer een poos geleden dat ik met vectoren en het ontbinden van krachten heb gewerkt. Helaas voor mij moet ik nu iets berekenen voor een proefje. Het gaat om het volgende:

"Een kogel met massa van 10 gram en diamter 9 gram is afgeschoten onder een hoek van 45 graden. De snelheid van de kogel is 245 m/s, de geluidsnelheid is 340 m/s en de dichtheid van lucht is 1,3 kg/m³. De versnelling van de zwaartekracht is 9,81 m/s².

De kinetische energie op y=0 en t=0 bedraagt 300 J. De grootte van de weerstandskracht, Fdrag, bedraagt 1,6N."



Opgave

De krachten van de kogel kunnen ontbonden worden in een horizontale en verticale component. Ontbindt de weerstandskracht en reken uit hoe groot de componenten zijn.

Mijn inbreng:

Wat er dus bekend is:

Vkogel = 245m/s

mkogel = 10 gram = 0,010 kg

Vgeluid = 340 m/s

Plucht = 1,3 kg/m³

g = 9,81 m/s²

Ekogel = 300 J

Fdrag = 1,6N

Afbeelding

Ik heb eigenlijk de volgende vragen:

1. Bovenste plaatje is van de opgave, de onderste heb ik gemaakt. Het klopt toch dat L1 en L2 de ontbonden componenten zijn van de kogel?

2. Welke pijl is de weerstandskracht, de rode pijl of de groene pijl? Of misschien geen van beide?

3. Hoe kan ik in godsnaam de horizontale en de verticale (L1 en L2) krachten berekenen als ik alleen de snelheid van de kogel heb. Ik weet dat het met SosCasToa moet, maar ik kan daarin toch niet die 245 invullen? Want ik heb een kracht nodig...

Volgens mij heel erg basic, maar het is voor mij alweer een poosje geleden dat ik hiermee gewerkt hebt. Ik kijk uit naar jullie tips zodat ik hem kan oplossen!

Berichten: 10

Re: Afgeschoten kogel en ontbinden van krachten

Ben er al uitgekomen! Never mind!

Reageer