Mechanica po

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

Mechanica po

Hallo,

Voor natuurkunde hadden wij een Po, en moesten we een aantal metingen doen over een stukje touw wat bevestigd is aan een statief. Dan een massa eraan doen en het touwtje een aantal keer heen en weer slingeren. Deze slingerbeweging moesten we vastleggen met een CBR.

Nu was mijn deel het beantwoorden van vragen waarbij je de uitkomsten van de meting moet gebruiken, maar ik heb deze tabel doorgekregen.

Afbeelding

Nu moest ik o.a deze vraag beantwoorden :

Bij meting 2 : Reken handmatig voor elke slingerlengte g uit. Bereken vervolgens de gemiddelde waarde ervan.

Ik snap echt niet wat ik nou zou moeten doen, kan iemand me hier aub bij helpen? Het telt mee voor een schoolexamen dus is belangrijk.

Mvg,

Gerco

4havo

Re: Mechanica po

Voor een slinger geldt een formule, geheten de slingerformule. Zoek die eens op en kijk dan nog eens naar je tabel, en of je begrijpt wat er gevraagd wordt.

Berichten: 24

Re: Mechanica po

De slingerformule is Afbeelding.

Maar hoe moet ik dan g berekenen? Dan moet ik toch eerst de massa weten die aan de slinger hangt?

Berichten: 24

Re: Mechanica po

Of moet ik de formule ombouwen, zodat het iets wordt in de zin van : g = 2pi * wortel (T * l )??

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Mechanica po

Als je de slingerformule bekijkt, en je verheft wat links en rechts van het = teken staat tot de macht 2 wat krijg je dan ?

Berichten: 24

Re: Mechanica po

T² = 2pi² * l / g

toch?

Word het dan de formule : g = 2pi² * l / T² ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Mechanica po

\({(2\pi)}^2=4\cdot {\pi}^2\)

Berichten: 24

Re: Mechanica po

Dus g = 4*pi² * l \ T² ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Mechanica po

Die formule klopt.

Berichten: 24

Re: Mechanica po

Nog een vraagje, moet ik dan de slingertijd per 1 sec. gebruiken of slingertijd per 10 sec?

Berichten: 24

Re: Mechanica po

Ik heb het al gevonden. Maar nu komt de vraag :

Maak bij de metingen een extra kolom, waarin je de trillingstijd in het kwadraat (T²(s²)) uitrekent.



Ik snap dat (T²(s²)) niet, kan iemand dat proberen uit te leggen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Mechanica po

zie bijgaand grafiekje uit een heel ander onderwerp:
rico_v2.gif
rico_v2.gif (8.15 KiB) 346 keer bekeken
op de verticale as de grootheid afstand in de eenheid meter. Dat noteer je gewoonlijk als s(m).

Mag je zelf bedenken wat met T²(s²) bedoeld zou kunnen worden... ;) ...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: Mechanica po

Oh is dat in functie voorschrift geschreven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Mechanica po

Nee.....

Wat is de eenheid die hoort bij de trillingstijd T ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer