Identieke chromatiden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Identieke chromatiden

Oké ik weet niet goed hoe ik mijn probleem moet uitleggen maar ergens klopt er iets niet in mijn redenering ...

Dus wanneer we in een menselijke cel kijken hebben we 2 sets van 23 chromosomen.

Stel dat we 1 chromosomenpaar bekijken . Dan hebben we dus twee homologe chromosomen (2 kopiën van hetzelfde chromosoom)

Dat chromosoom kunnen we dan voorstellen als een rechte lijn (dus hebben we in cel van ieder chromosoom twee lijntjes apart die hetzelfde zijn )? Bij mitose moeten we die twee kopien verdubbelen door DNA replicatie . Maar bij DNA replicatie maak je toch twee complementaire chromosomen die je dan aan elkaar hangt tvv een verdubbeld chromosoom thv centromeer. Maar ik lees overal dat zusterchromatiden identiek zijn , maar dit snap ik niet want je hebt dit gedaan via dna replicatie , dan maak je toch complementair dna aan en niet identiek?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Identieke chromatiden

Stel je een volgende sequenctie voor

3' -ATGCGGACTAGCATGGGTTATATA- 5'

5' -TACGCCAGATCGTACCCAATATAT- 3'

Als er vervolgens DNA replicatie optreedt zal bijvoorbeeld de bovenste streng worden afgelezen. Deze zal een comlementair stuk DNA vormen van 5' naar 3' en zal hiermee identiek zijn aan het orginele complementaire stuk DNA.

Als er nu op de onderste streng DNA replicatie optreed dan zal er zich een complementair stuk DNA vormen dat identiek is aan de bovenste streng. Hierdoor onstaat er uiteindelijk een identiek kopie.

Kijk anders een dit filmpje door

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 11

Re: Identieke chromatiden

Oké ja nu ik dit lees , weet ik al meteen waar mijn fout zit ...

ik was er precies met mijn hoofd niet echt bij ... ik had er niet aan gedacht dat je chromosoom (als één streepje voorgesteld ) eigenlijk bestaat uit ds DNA en dus inderdaad uiteindelijk identiek is na replicatie . . .

Dankjewel !!

Reageer