Boinc of f@h

Moderator: Jan van de Velde

Berichten: 22

Boinc of f@h

Beste lui van het wetenschapsforum,

ik lees al een tijdje van alles op het forum, maar ik heb nog nergens op gereageerd. Ik wilde op zich wel meedoen met F@H of boinc. Maar ik kan niet echt een keuze maken. Ik twijfel ook nog of ik het wel moet doen, omdat ik een nogal zware laptop heb die best warm kan worden tijdens bv gamen (ATI Radeon HD5870 & i7Q740 (4 cores + hyperthreading)). maar als niemand het me afraad om distributed computing te doen met een laptop dan wil ik het wel doen.

Alleen het probleem is nog, ik moet kiezen tussen F@H en boinc. Ik zie voor alletwee topics staan en ik vraag me af, waar kunnen jullie me het best gebruiken voor de statistieken? F@H of boinc?

groeten,

Sander

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Boinc of f@h

De boincers zullen Boinc aanraden, de folders Folding. Jouw keus.

Houd de temperatuur van je machine in de gaten, en stel Folding in op een gebruikspercentage dat ervoor zorgt dat je in geen geval absoluut veilige grenzen te boven gaat. Bij Boinc zal zoiets ook wel mogelijk zijn neem ik aan.

Bij voorbaat welkom, wat je ook kiest (maar kies F@H hè, véél gezelliger ;) )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Boinc of f@h

Alleen het probleem is nog, ik moet kiezen tussen F@H en boinc. Ik zie voor alletwee topics staan en ik vraag me af, waar kunnen jullie me het best gebruiken voor de statistieken? F@H of boinc?
Uiteraard adviseer ik Boinc!

Maar je moet zelf beslissen waarvoor je je computer wilt inzetten. Ik zie de keuze mogelijkheid alsvolgt. Als je je wilt inzetten in onderzoek naar bestrijding van ziektes. Kies dan Folding. Maar als je voorkeur meer uit gaat naar wetenschappelijk onderzoek in bv ruimtevaart, wiskunde, milieu e.d.. Kies dan Boinc.

Berichten: 131

Re: Boinc of f@h

Inderdaad een zeer moeilijk keuze. Ik ben begonnen met Folding@Home, en draai die ook meestal, maar regelmatig crunch ik ook wel enkele projecten voor Boinc. Als je geïnteresseerd bent in wetenschappelijk onderzoek rond een bepaalde ziekte, kan je misschien zoeken welk project zich het meeste bezig houdt met deze ziekte. Hetzelfde geldt voor andere zaken (milieu, wiskunde, ...)

Ten eerste wil ik je zeggen dat Boinc niet zomaar een project is. Daarmee bedoel ik, Folding@Home is één programma. Dat eiwitten vouwt. Boinc bevat massa's programma's. Heel veelzijdige programma's zoals Dar al zei. Maar ook programma's die tegen ziektes zijn (Rosetta@Home doet ook onderzoek naar eiwitten, maar besteedt niet zoveel aandacht aan het vouwen ervan waar Folding@Home niets anders doet. Help Conquer Cancer doet dan weer onderzoek naar kanker). Dus als je Boinc downloadt moet je nog een project (of meerdere, dat is ook mogelijk) kiezen.

Folding@Home heeft veel meer rekenkracht ter beschikking en ik denk ook dat zij de eerste van de ellenlange lijst programma's is die baanbrekende resultaten zal bereiken (dit is puur een persoonlijke mening). Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de andere programma's niets zullen bijdragen aan de wetenschap.

Mocht je toch blijven twijfelen, kan je gewoon beiden installeren. Folding@Home ondersteunt ook je videokaart (die trouwens veel sneller werkt dan een gewone CPU) en de PlayStation 3. Ik heb een tijdje Help Conquer Cancer gedraaid via BOINC en Folding@Home via de GPU en PlayStation 3.

In ieder geval, een slechte keus is er niet. Elk project draagt wel iets bij aan de wetenschap, al verkies ik persoonlijk medische projecten. Ik vind het geweldig dat ik mijn steentje kan bijdragen een het genezen van vreselijke ziektes zoals kanker, Alzheimer en Huntington.
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 22

Re: Boinc of f@h

dankjulliewel voor jullie antwoorden.

Ik heb nu flink veel gelezen over het programma en alles eromheen. Ik heb het programma geïnstalleerd. Althans een poging daartoe. Hij doet iets, maar niet wat ik wil.

Ik laat het hier even bij, want ik heb morgen een zwaar tentamen. Ik ga morgen het wel in orde maken. Hij doet iets, want ik krijg dit in de log: (ik ga het morgen eerst zelf proberen op te lossen, dus je hoeft niet te reageren. Dit is gewoon even een update van de stand van zaken ;) ).

[22:49:00] Project: 6883 (Run 144, Clone 9, Gen 12)

[22:49:00]

[22:49:00] Assembly optimizations on if available.

[22:49:00] Entering M.D.

[22:49:21] (Starting from checkpoint)

[22:49:21] Protein: ALZHEIMERS DISEASE AMYLOID

[22:49:21]

[22:49:21] Writing local files

[22:50:11] Completed 2500 out of 250000 steps (1%)

[22:50:11] Extra SSE boost OK.

[22:54:09] Writing local files

[22:54:09] Completed 5000 out of 250000 steps (2%)

[22:58:05] Writing local files

[22:58:05] Completed 7500 out of 250000 steps (3%)

[23:02:02] Writing local files

[23:02:02] Completed 10000 out of 250000 steps (4%)

hij start niet op als service, alhoewel ik dat wel had ingesteld. En als ik het proces bekijk in taakbeheer zie ik dat hij maar 11% gebruikt, terwijl er nog 88% niet gebruikt is. En hij gebruikt maar 4 threads. Terwijl met i7 quad met hyperthreading toch wel 7 of 8 threads gebruikt kunnen worden? En hij gebruikt dus maar 1 core geloof ik.

Morgen probeer ik dat dus te fixen, en ik heb een dikke videokaart voor een laptops dus lijkt me ook wel leuk om die aan het werk te zetten. (HD5870 ATI Radeon pos #16 van 308 geteste kaarten)

bron : http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphi...List.844.0.html

Pos Model Codename pixel/vertex shaders core speed shader speed memory speed

#16 ATI Mobility Radeon HD 5870 Broadway-XT 800 700 700 1000

memory bus directX proces (nm) 3DMark03 3DMark06 3DM Vant. P GPU

128 11 40 38524 12863 7614

Nouja jongens, morgen een update en hopelijk een volwaardig nieuw F@H lid van het WSF team.

Berichten: 131

Re: Boinc of f@h

het is normaal dat F@H maar 1 core gebruikt. De SMP client gebruikt alle cores, maar die is iets moeilijker te installeren (ik weet zelf niet hoe). Als je geen hitteproblemen krijgt raad ik je wel aan om die te gebruiken, dan is je bijdrage heel wat groter.

Die GPU aan het werk zetten is ook niet zo moeilijk, gewoon downloaden en installeren zoals de CPU-versie. Ik heb met beiden nog niet echt problemen ondervonden. Maar nogmaals, let op de temperaturen. En vergeet natuurlijk niet om lid te worden van het team van het wetenschapsforum ;)
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 22

Re: Boinc of f@h

Jonas? hoe draai ik meerdere cores tegelijk met F@H?

ik had BTW FAH6.30-win32-SMP.zip gedownload. Er stond SMP in de naam, ik dacht dus dat dat wel goed was. ik zie nu pas dat er win32 staat. want ik draai 64 bit...

Ik heb dat ding hiervandaan getoverd:

http://folding.stanford.edu/English/WinSMPGuide#ntoc3

Ik kom daar door op guides te klikken en daar op

Windows

CPU Uniprocessor (classic) clients

SMP client (v6.30 and later)

SMP client (MPICH) (deprecated, v6.29 and earlier)

SMP client (DEINO) (deprecated, v6.29 and earlier)

GPU clients

aan te klikken. Er staat nergens iets over meerdere programma's openen om meerdere cores te gebruiken, noch staat er iets over 64-bit systemen.

hmm.

nouja, ik kijk morgen wel, kga nu verder aan de hele nacht verder leren aan het tentamen van morgen ;) :P oké . :P okéoké ik ga het gewoon proberen :P

Berichten: 131

Re: Boinc of f@h

Je bent al goed begonnen door de SMP-client te downloaden. Maar je moet enkele dingen instellen (ik weet niet welke, kijk eens op de site van F@H), anders downloadt die client ook gewoon single core work units.

Nu ga ik slapen, ik zie straks wel hoe het gaat ;)
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 22

Re: Boinc of f@h

Er is al 1 ding van 250.000 steps af voor het WSF-team.

Hmm, alleen maar met 1 core, dus dat moet sneller kunnen.

update volgt :-p

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Boinc of f@h

Zou je je niet eerst eens op dat tentamen concentreren? ;)

(succes trouwens)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 422

Re: Boinc of f@h

Zozo, een nieuwe vouwer, welkom!

Zoals je reeds aangaf wordt je laptop snel warm bij gamen. Laat mij dan eerst even waarschuwen: folding stelt zwaardere eisen aan je pc dan gaming. Dus wat je ook doet (singlecore, smp, gpu,..), zorg ervoor dat je ten allen tijde je temperaturen onder controle weet te houden.

Nu het echte werk. Een ATI Radeon HD5870 en een i7Q740. Om het eenvoudig te houden, raad ik je aan het installatie- en configuratiewerk aan een programma over te laten. Zo hoef je helemaal niets vervelend te doen om je clients (zowel cpu als gpu) aan de praat te krijgen. Lees de laatste pagina van dit topic even door.

Met betrekking tot je grafische kaart: folding heeft een voorliefde voor Nvidia-kaarten. Hoe goed je ATI ook is voor gaming, voor folding is hij minder geschikt dan bijvoorbeeld mijn GT 240. Alsnog zou je een 3000 punten per dag kunnen halen met je gpu, maar het is maar de vraag of je ze niet beter inzet voor BOINC: ATI Radeon HD5870

Veel vouwplezier!
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Berichten: 22

Re: Boinc of f@h

k kan echt helemaal niks met dit programma... ik heb netjes alles gedaan wat in die GUIDE staat. en dan heb ik een 32bit versie.. op de website heb ik nog geen 64-bit versie gevonden. Ik heb om een vage reden, geen lay-out, en ik heb 2 verschillende progs ofzo? FahCore_a3 en FahCore_78... fahcore_78 neemt 1 core in beslag en daar zie ik de resultaten van terug in een console die op de achtergrond draait. Fahcore_a3 neemt alles in beslag tot 100%, maar daar zie ik nergens iets van terug, laat staan dat ik ergens. options kan veranderen ofzo...

ik ga er vanavond nog een keer naar kijken en als het dan weer niet lukt, ga ik aan de slag met boinc ;)

Eerst slapen

Berichten: 422

Re: Boinc of f@h

Wel, mijn excuses, de laatste 3 posts van de pagina ervoor moest je ook nog lezen.. Het betreft dus dit programma.

Ik raad je aan alles van folding van je pc te gooien en het werk aan dit programma over te laten. Je dient dus gewoon in te stellen welke clients je wil draaien (ik veronderstel gpu en smp in jouw geval). Hij dowloadt, installeert en configureert ze voor jou.

Slaapwel
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Berichten: 422

Re: Boinc of f@h

Heb er even een nieuw topic voor gemaakt om het wat overzichtelijk te houden.
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Berichten: 22

Re: Boinc of f@h

ik weet niet of ik je nu dus hier moet bedanken, of in dat andere topic.

bedankt in ieder geval, ik heb nu een interface ;) .

k mis alleen nog een visualisatie. Ik vind het wel leuk om te zien wat er berekent wordt. Zoals hier te zien.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...st&p=303040

Reageer