[natuurkunde] hulp bij mechanica vraagstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 34

[natuurkunde] hulp bij mechanica vraagstuk

Een gewicht met massa 3 kg is vastgebonden aan een touwtje van 0.5m lang. Het andere eind zit verbonden aan een oorsprong (0,0) en het gewicht word geduwd over een wrijvingsloze tafel zodat het horizontaal in een cirkel beweegt met constante hoeksnelheid %omega. Het gewicht beweegt dus alleen in het x-y vlak, z=0. Op een bepaald moment is vx = -3 en vy = 2 m/s.

De totale kracht op het geheel heb ik berekend op 54i + 24j + 0k (in vectoren dus)

Nu moet ik weten waar het gewicht zich bevind als het touwtje word doorgeknipt op het moment dat de snelheid is als vx = -3 en vy = 2.

Graag hulp van iemand die hier uitkomt!

Berichten: 200

Re: [natuurkunde] hulp bij mechanica vraagstuk

Dus de vraag is waar het gewicht zich bevindt op een cirkelbaan als het een snelheid v= (-3, 2,0) heeft?

Het gewicht volgt een harmonische beweging. Laten we zeggen dat de plaats is: x=A sin wt, y=A cos wt

Dan vx= wA cos wt, vy = -wA sin wt.

Als -3 = wA cos wt en 2 = -wA sin wt, dan zou ik een gemeenschappelijke t proberen te vinden. Op dat tijdstip zou het touwtje zich op de gevraagde plek moeten bevinden.

Dat kan je bijvoorbeeld doen door een trucje uit te halen: Je deelt de vergelijkingen op elkaar:

-2/3 = -wA sin wt / wA cos wt = -tan wt.

t= 1/w arctan 2/3.

Deze t vul je dan in, in je plaatsafhankelijkeheid:

x = A sin w (1/w arctan 2/3)= A sin (arctan 2/3), y = A cos w (1/w arctan 2/3) =A cos (arctan 2/3). Even intikken in je rekenmachine en je bent er.

Dit is even snel een gedachtenexperimentje. Ik weet niet of dit een voldoenend antwoord is.

Reageer