Terugverdientijd economiser

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Terugverdientijd economiser

Gegroet allen,

ik las ergens onderstaande berekening voor de installatie van een economiser op een stoomketel, maar wil graag zekerheid of deze formule klopt:

Kubieke gasprijs: 0,04€/kWh

Vermogen eco: 300kW

Gemiddelde belasting ketel: 60%

aantal dagen in werking/jaar: 240

aantal uren per dag: 8

dus: 0.04x300x0.6x240x8=13.824,00€/jaar aan verminderde stookkosten,

is dit realistisch??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Terugverdientijd economiser

Nee, je hebt nu uitgerekend wat de stookkosten zijn voor deze economizer. Nu moet je nog de stookkosten berekenen voor als je de economizer niet hebt en dan het verschil bepalen.

Berichten: 3

Re: Terugverdientijd economiser

Nee, je hebt nu uitgerekend wat de stookkosten zijn voor deze economizer. Nu moet je nog de stookkosten berekenen voor als je de economizer niet hebt en dan het verschil bepalen.
Stookkosten voor de economiser? Je hebt geen stookkosten aan een eco....Ik dacht dat deze berekening juist de extra stookkosten zouden zijn indien de eco er niet was en daar zit juist je winst?

Zeg mij als ik hier compleet de bal missla! Alvast bedankt voor de reactie.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Terugverdientijd economiser

Economizer is een nogal breed begrip, maar ik denk dat je een passieve warmteterugwinningsunit (leuk scrabblewoord!) bedoeld, zoals bijvoorbeeld een rookgascondensor.

In dat geval klopt je berekening, mits de 300 kW terugwinning ook op elk moment gehaald wordt. Dit is over het algemeen niet zo.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Terugverdientijd economiser

Om eerlijk te zijn ken ik het hele concept van economizer niet, ik dacht dat het een apparaat was dat je aan je stoomketel hangt waardoor die zuiniger wordt. Als het een apparaat is dat uit het niets 300 kW kan leveren, dan klopt je berekening wel.

Berichten: 3

Re: Terugverdientijd economiser

Om eerlijk te zijn ken ik het hele concept van economizer niet, ik dacht dat het een apparaat was dat je aan je stoomketel hangt waardoor die zuiniger wordt. Als het een apparaat is dat uit het niets 300 kW kan leveren, dan klopt je berekening wel.


die 300 kW komen uit de rookgassen en zijn dus inderdaad als het ware 'uit het niets'

Reageer