[Natuurkunde] Algemene gaswet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[Natuurkunde] Algemene gaswet

hallo iedereen,

voor mijn profielwerkstuk had ik de dichtheid van lucht nodig op een bepaalde hoogte in de atmosfeer. Zo kon ik deze gebruiken om de lift van een vliegtuig uit te rekenen.

Voor de berekening van de dichtheid heb ik de volgende formule gebruikt:

p=ρ x C x T

C is een bepaalde constante (287,05 J/kg x K -> voor lucht)

met deze formule en met behulp van een tabel die temperaturen en luchtdruk van lucht op een bepaalde hoogte gaf heb ik de dichtheid van lucht berekend. Zo heb ik berekend dat de dichtheid van lucht op een hoogte van 0 m ongeveer 1,225 kg/m^3 is, op een hoogte van 11km 0,364kg/m^3 is en op een hoogte van 47km 0,001kg/m^3 is. Deze waarden die ik uitgerekend heb voor de dichtheid van lucht op een bepaalde hoogten kloppen ook.

Vervolgens kreeg ik de opmerking van mijn begeleider dat ik moest uitleggen hoe ik bij die formule kwam omdat hij alleen de volgende formule kent (algemene gaswet):

p x V = n x R x T

In dit geval is R de gasconstante 8,3 J/kg/mol

nu vraag ik me dus af hoe ik van de algemene gaswet naar de door mij gebruikte formule kom.

hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

bvd,

rob

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [Natuurkunde] Algemene gaswet

Van pV =nRT naar p=ρ CT
Je mist nog massa = molmassa x aantal mol of m =Mn en massa = dichtheid x volume of m = ρV.

Nu red je je wel.

Berichten: 9

Re: [Natuurkunde] Algemene gaswet

Nee sorry, ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dit moet aanpakken..

Vooral omdat die twee constantes anders zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [Natuurkunde] Algemene gaswet

Nochtans eenvoudig toepassen wat Thermo zei hoor:

p=ρ CT

p=(m/V) CT

p=(Mn/V) CT

pV=nMCT

pV=nRT

met R=MC.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 9

Re: [Natuurkunde] Algemene gaswet

met R=MC.


Als R = MC dan vraag ik me af hoe je bij 8,3 komt als je de molaire massa van lucht vermenigvuldigd met die 287,05.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [Natuurkunde] Algemene gaswet

Door in te vullen ;)

http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=854607

Gebruik de waarde die je op deze pagina vindt voor M, gebruik je eigen waarde voor C, en ik bekom dan R=8.2656 J/mol*K, wat een redelijke benadering is van de 8.31 J/mol*K.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 9

Re: [Natuurkunde] Algemene gaswet

voor M dus 28,8 nemen en dan R = MC gebruiken.

C is hierin 287,05

zo kun je toch nooit op 8,3 uitkomen?

EDIT: o **** inderdaad we werken hier met kilogrammen en niet met grammen:P bedankt voor de uitleg!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [Natuurkunde] Algemene gaswet

Graag gedaan.

Dat is in het algemeen iets waar je bij natuurkunde-problemen best eerst op let: zijn alle gegeven in SI-eenheden? Dat voorkomt veel verwarring.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 7

Re: [Natuurkunde] Algemene gaswet

Beste forumgebruiker,

Toevallig kwam ik deze site op internet tegen.

Als nieuwe gebruiker lijkt mij het wel een goede site.

De algemene gaswet is beschreven op Wikipedia.

Soms zijn de symbolen niet uniform.

Deze zijn wel aanwezig in Sesam-atlas van de natuurkunde. Een Nederlandse vertaling van DTV-atlas zur Physik.

Deze Duitstalige serie is heel duidelijk. Ik heb deze veel gebruikt.

Ook ik ben op zoek naar mogelijkheden om de dichtheid van lucht te berekenen, met wisselende relatieve luchtvochtigheid, met wisselende atmosferische luchtdruk, met wisselende temperatuur.

Graag zou ik wat meer informatie hierover hebben.

Wie kan mij daarmee helpen?

Bij voorbaat dank.

Mark Kuijpers

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: [Natuurkunde] Algemene gaswet

Ook ik ben op zoek naar mogelijkheden om de dichtheid van lucht te berekenen, met wisselende relatieve luchtvochtigheid, ..//..
Moet dat per se zó nauwkeurig? Voor lucht op atmosferische druk en kamertemperatuur is het verschil in dichtheid tussen 0 en 100 % RV iets van ongeveer 0,01 kg/m³ (op ca 1,2 kg/m³, dus om en nabij 1% verschil)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: [Natuurkunde] Algemene gaswet

Markmakesmusicalinstruments schreef:Ook ik ben op zoek naar mogelijkheden om de dichtheid van lucht te berekenen, met wisselende relatieve luchtvochtigheid, met wisselende atmosferische luchtdruk, met wisselende temperatuur.

Graag zou ik wat meer informatie hierover hebben.

Wie kan mij daarmee helpen?

Bij voorbaat dank.

Mark Kuijpers
Deze vraag lijkt sterk op de topic die je al in ons natuurkundeforum opende. Om te voorkomen dat er een discussie op twee fronten ontstaat stel ik voor dat we daar verder gaan. http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=140197

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer