Tips voor praktische proef eindwerk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 73

Tips voor praktische proef eindwerk

Hallo

Als onderwerp voor mijn eindwerk heb ik onlangs gekozen voor het volgende: 'Het verband tussen fysieke inspanningen en het hart'.

Nu wou ik vragen of iemand tips heeft van wat ik moet doen voor mijn praktische proef. Ik heb al een looptest en dan een hartslagmeting, maar ik wou vragen of iemand nog interessante tips heeft.

Ik ben een laatstejaars student van het secundaire onderwijs, dus ik heb niet allerlei technische apparaten ter beschikking maar meer de basic.

Alvast bedankt voor de tips

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tips voor praktische proef eindwerk

Het zou natuurlijk erg leuk zijn als je aan een ECG apparaat kon komen. Misschien kun je een paar proefjes in het ziekenhuis doen op afspraak met een laborante aldaar?

Dan zou je zelfs een echo kunnen laten maken van het hart vlak na inspanning. Leuk om aan te tonen dat de stroke volume omhoog gaat.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 73

Re: Tips voor praktische proef eindwerk

anusthesist schreef:Het zou natuurlijk erg leuk zijn als je aan een ECG apparaat kon komen. Misschien kun je een paar proefjes in het ziekenhuis doen op afspraak met een laborante aldaar?

Dan zou je zelfs een echo kunnen laten maken van het hart vlak na inspanning. Leuk om aan te tonen dat de stroke volume omhoog gaat.
Lijkt me inderdaad een leuk idee, maar praktisch onhaalbaar of niet?

Ik zou niet weten van waar ik een ECG apparaat moet halen.

En aangezien ik niet echt een budget ter beschikking heb moet ik het echt wel stellen met basic materiaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tips voor praktische proef eindwerk

peter_meesters schreef:Lijkt me inderdaad een leuk idee, maar praktisch onhaalbaar of niet?

Ik zou niet weten van waar ik een ECG apparaat moet halen.


Je kan gewoon proberen de poli van de cardiologie te bellen om je verhaal uit te leggen. Misschien heeft één van de laboranten zin om hieraan mee te werken. Daarnaast kun je de medische faculteit bij jou in de buurt proberen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 73

Re: Tips voor praktische proef eindwerk

Je kan gewoon proberen de poli van de cardiologie te bellen om je verhaal uit te leggen. Misschien heeft één van de laboranten zin om hieraan mee te werken. Daarnaast kun je de medische faculteit bij jou in de buurt proberen.


Zal morgen dan eens contact op nemen met medische faculteiten in mijn beurt.

Re: Tips voor praktische proef eindwerk

Meestal is het verbazingwekkend hoe vaak instellingen als ziekenhuizen en laboratoria mee willen helpen aan eindopdrachten. Ik neem aan dat het hier een sector- ofwel profielwerkstuk betreft?

Vooral niet opgeven als een instelling toch niet meewerkt, er zijn er nog genoeg die wel mee willen werken. Doodleuk de volgende bellen wanneer ze om welke reden dan ook niet mee kunnen/willen werken is meestal een effectieve aanpak.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tips voor praktische proef eindwerk

GenGF01010 schreef:Meestal is het verbazingwekkend hoe vaak instellingen als ziekenhuizen en laboratoria mee willen helpen aan eindopdrachten. Ik neem aan dat het hier een sector- ofwel profielwerkstuk betreft?

Vooral niet opgeven als een instelling toch niet meewerkt, er zijn er nog genoeg die wel mee willen werken. Doodleuk de volgende bellen wanneer ze om welke reden dan ook niet mee kunnen/willen werken is meestal een effectieve aanpak.
Inderdaad. Volgens mij vinden ze het vaak wel leuk als iemand 'van buiten' interesse toont in hun vakgebied. Een ECG en echo cor is bovendien zo gepiept en niet duur. Ergens aan het einde van een spreekuur moet volgens mij wel lukken. En niet zomaar opgeven inderdaad! Je kunt altijd hetzelfde ziekenhuis of medische faculteit nog een keer bellen, hangt soms helemaal van de persoon af die je spreekt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 73

Re: Tips voor praktische proef eindwerk

Inderdaad. Volgens mij vinden ze het vaak wel leuk als iemand 'van buiten' interesse toont in hun vakgebied. Een ECG en echo cor is bovendien zo gepiept en niet duur. Ergens aan het einde van een spreekuur moet volgens mij wel lukken. En niet zomaar opgeven inderdaad! Je kunt altijd hetzelfde ziekenhuis of medische faculteit nog een keer bellen, hangt soms helemaal van de persoon af die je spreekt.
Heb afgelopen maandag via email contact opgenomen met alle ziekenhuizen in de provincie Antwerpen, maar nog steeds geen antwoord.

Dus ik zal morgen is telefonisch contact opnemen met de ziekenhuizen.

Weet iemand toevallig waar je ook zo'n proeven kan doen, buiten ziekenhuizen?

Alvast bedankt voor alle hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tips voor praktische proef eindwerk

Weet iemand toevallig waar je ook zo'n proeven kan doen, buiten ziekenhuizen?


Medische faculteiten, maar ook op GGD's en bij huisartsenpraktijken kun je ECG's laten maken.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 73

Re: Tips voor praktische proef eindwerk

Medische faculteiten, maar ook op GGD's en bij huisartsenpraktijken kun je ECG's laten maken.


Wat zijn GGD's?? Heb naar medische faculteiten gezocht op google, maar vond er alleen maar in Nederland.

Zelf ben ik van België.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Tips voor praktische proef eindwerk

Elke universiteit heeft een medische faculteit ;) . Vermits je ziekenhuizen in Antwerpen gecontacteerd hebt, gok ik dat je van Antwerpen bent :P . Ook daar hebben ze dat :P . Maar dus ook Leuven, Brussel, Gent, Hasselt, ... zijn opties.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Re: Tips voor praktische proef eindwerk

peter_meesters schreef:Wat zijn GGD's?? Heb naar medische faculteiten gezocht op google, maar vond er alleen maar in Nederland.

Zelf ben ik van België.
De GGD is de gemeentelijke gezondheidsdienst, iets van bij ons. Als Vlaming zal die term je inderdaad vreemd zijn.

Universiteiten zijn inderdaad goeie plaatsen om je experimenten te doen, maar iets als een ECG kan inderdaad bijna overal tegenwoordig.

Veel succes ;)

Berichten: 73

Re: Tips voor praktische proef eindwerk

Elke universiteit heeft een medische faculteit ;) . Vermits je ziekenhuizen in Antwerpen gecontacteerd hebt, gok ik dat je van Antwerpen bent :P . Ook daar hebben ze dat :P . Maar dus ook Leuven, Brussel, Gent, Hasselt, ... zijn opties.


Oké ik zal maandag contact opnemen met het universiteit met de vraag of ze me daar kunnen helpen.

Nu maar hopen dat het lukt.

Berichten: 73

Re: Tips voor praktische proef eindwerk

Het is gelukt.

Heb een afspraak kunnen maken met een cardioloog.

Hartelijk bedankt voor alle tips

Reageer