Schrödingervergelijking

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Schr

Hallo,

Ik heb problemen met het opstellen van een grotrian diagram.

Ik ben verondersteld een vereenvoudigd grotrian diagram te kunnen opstellen tot n= 3

Wanneer ik voorbeelden van grotriandiagramma bekijk geraak ik er niet echt wijs uit...

Ik weet niet hoe ik hieraan moet beginnen, kan iemand mij hierbij helpen?

Alvast bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Schr

Een Grotrian diagram (een energieniveaus overzicht) toont de toegestane overgangen tussen de energieniveaus van atomen.

Het gaat om de toegestante sprongen van het buitenste elektron.

Sommige sprongen zijn verboden. Die zijn dan ook niet getekend.

Pijl omlaag: elektron kan in een lagere energietoestand (onder uitzending van een foton) komen.

Pijl omhoog: elektron neemt van buiten het atoom energie op.

Kennelijk moet jij drie energieniveaus tekenen en alle denkbare pijlen omlaag tekenen.

(Je kunt nog niet beoordelen welke overgangen verboden zijn.)

Berichten: 3

Re: Schr

Hallo,

Ik bekom het volgende grotriandiagram :
grotrian_diagram.jpg
grotrian_diagram.jpg (29.17 KiB) 380 keer bekeken
De zwarte lijnen stellen 1s voor.

Bij de rode lijnen is de onderste 2s en de bovenste 2p

Bij de groene is de onderste 3s daarboven 3p en daar ng eens boven 3d

Ik begrijp waarom 2p bijvoorbeeld hoger ligt dan 2s ( heeft te maken met penetratie-effect).

Maar ik begrijp niet dat dit gaat over toegestane sprongen van het buitenste elektron?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Schr

Dit lijkt niet echt op een Grotrian-diagram. Wat je hier laat zien is een schematische weergaven van energieniveaus als functie van atoomnummer, zoals hier ook getoond staat:

http://www.docstoc.com/docs/24259545/Const...Orbital-Energy-

Een Grotrian diagram ziet er zo uit:

Afbeelding

De toegestane overgangen volgen uit de selectieregels.

Kort door de bocht: Voor waterstof-achtige atomen geldt dat de overgangen tussen orbitalen met dezelfde symmetriegroep verboden zijn. Daardoor zijn alleen overgangen toegestaan waarbij het nevenkwantumgetal l verandert met plus of min 1.

Je krijgt dus geen overgangen tussen s-orbitalen onderling (van 1s naar 2s), evenmin voor p-orbitalen of d-orbitalen onderling. Evenmin krijg je een overgang tussen s- en d-orbitalen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer