Sinus-functie invoeren in grafische rekenmachine

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

Sinus-functie invoeren in grafische rekenmachine

Hi allemaal,

Ik heb binnenkort een proefwerk periodieke functies, daarvoor moet ik dus ook sinus/cosinus functies kunnen invoeren in mijn rekenmachine maar er gaat iets fout:

Ik voer in:

3sin(3,14x)+1

De amplitude zou dus 3 moeten zijn

De periode zou dus 3,14/pi moeten zijn

En de evenwichtsstand zou dus 1 moeten zijn

Maar er gaat iets mis, de evenwichtsstand is inderdaad 1. De amplitude klopt ook maar de periode niet? Zien jullie zo wat ik fout doe? Typ ik het verkeerd in? Staat er iets verkeerd ingesteld?

Ik snap het niet gisteren lukte het me gewoon en nu opeens niet meer?! Ik heb mijn grafische rekenmachine (TI-84 Plus) zo ingesteld staan:

Normal, float, radian, func, connected, sequential, real, full.

Hoop echt dat iemand van jullie mij kan helpen. Alvast bedankt voor de moeite,

Clemenza

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Sinus-functie invoeren in grafische rekenmachine

Hoe reken je de periode van
\(\sin(ax)\)
uit?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 10

Re: Sinus-functie invoeren in grafische rekenmachine

Ik bereken de periode met:

p=2xpi/b

p=2x3,14/3,14=2

De periode zou dan twee moeten zijn? Waar staat die twee dan voor? En die B?

Ik ben echt helemaal kwijt, terwijl ik het gisteren nog helemaal snapte...

b=2pi/periode. Kijk je dan hoeveel periodes er in 2xpi zitten?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Sinus-functie invoeren in grafische rekenmachine

De periode is dus 2. Vind je dat ook terug met je rekenmachine?

Wat snap je niet meer? Je hebt nu toch de gevraagde parameters kunnen achterhalen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 10

Re: Sinus-functie invoeren in grafische rekenmachine

Als ik het uitreken wel, maar hoe zou ik het anders terug moeten vinden?

De reden dat ik het opeens helemaal niet meer snap ik dat ik andere grafieken te zien krijg.

Ik voer in:

3sin(3,14x)+1 op het interval -4,8 en -2,5. Ik krijg dan voor 0 twee zwiepers (hoe heten ze ook alweer?) te zien in plaats van 1. Achter de y-as krijg ik er dan 4 in plaats van 2. Ik voer een voorbeeld uit mijn boek (Moderne wiskunde vwo A/C deel 2, hoofdstuk 4 pagina 117) in. Het boek krijgt dus een zwieper voor de y-as en twee erna..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Sinus-functie invoeren in grafische rekenmachine

Begrijp je wat een periode grafisch is? Los van de formules en al. Dan moet je dat gewoon zo ook terugvinden op een grafiek uiteraard.

EDIT: geef anders eens een simpel plaatje van wat je bedoelt? Snap het niet helemaal. Eventueel zelfs gewoon met de losse hand in Paint getekend ;) . Een schets volstaat.

En als jouw plaatje verschilt van je boek, moet je misschien ook nog eens heel goed op fouten controleren. Juist plaatsen van haakjes enzo.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 10

Re: Sinus-functie invoeren in grafische rekenmachine

Ik vind het in de grafiek wel terug ja.

Periode: stuk van een grafiek, tussen twee herhalingen. Een herhaling dus. Sorry als ik het heel erg slecht uitleg, ik ben echt helemaal in de war. Vrijdag had ik totaal geen moeite met de opgaven en nu zit ik dus al een paar uur over een plaatje.

In mijn boek staat een plaatje, in plaats van 3 periodes zie ik daarvoor in mijn rekenmachine 6 periodes..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Sinus-functie invoeren in grafische rekenmachine

Mja, zo kan ik er moeilijk over oordelen, maar ofwel klopt jouw plot niet, ofwel is hun as langer? Controleer eens hun bereik. Of laad figuurtjes op, want zo is het probleem moeilijk vast te stellen...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Sinus-functie invoeren in grafische rekenmachine

Als je er zeker van bent dat je exact dezelfde formule ingegeven hebt in je rekenmachine als die in het boek, dan mag je er gerust van uit gaan dat de grafiek in het boek simpelweg fout is.

Ik moet het eerste wiskundeboekje zonder een foutje in de oplossingen nog tegenkomen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 10

Re: Sinus-functie invoeren in grafische rekenmachine

Allemaal heel erg bedankt voor jullie tijd, het bleek inderdaad een fout. Het proefwerk is zeer goed gegaan ;)

Reageer