Filosofie mens worden

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Berichten: 21

Filosofie mens worden

topic: filosofie mens worden (dewanistic research)

namaskar allemaal,

Een vriendin van mij bracht mij vandaag op het idee om eens te gaan onderzoeken hoe de filosofie van het mens worden eigenlijk in elkaar zit. Hier een beknopte analyse.

Probleemstelling:

Wat is mens worden en waarom moet je ernaar streven om mens te worden?

Welk soort menstype is het allerbeste, in relatie tot wereldvrede, harmonie, tolerantie, intelligentie, medemenselijkheid, enz.?

Welke soorten menstypen zijn er zoal ontwikkeld gedurende de afgelopen tienduizend jaar menselijke beschaving? Denk hierbij aan de vele menselijke identiteiten, of nationale (tribal) identiteiten, welke leidden tot vreselijke oorlogen, slavernij, verkrachting, onderdrukking, martelingen en genocides. Is het terecht om te stellen dat oorlogen gevoerd worden door gepolariseerde menstypen, die elkaar hartgrondig haten?

Welke rol speelt geloof bij de ontwikkeling van een specifiek psychologisch menstype? Voorbeeld er bestaan al een heleboel religieuze menstypen, zoals vb joodse mens, christelijke mens, islamitische mens, hindoe mens, koptische mens, bahai mens, boeddhistische mens, winti mens, en vele sub sub variaties binnen elke religieuze groepering.

Korte analyse

Elk mens is uniek omdat de genetische constitutie totaal uniek is, muv eeneiige tweelingen. Hierom geloof ik, als dewanist, dat elk mens min of meer het volste grondrecht moet krijgen om zichzelf tot een uniek psychologisch menstype te ontwikkelen en dit ook zo te benoemen, omdat dit beter is. Het recht om een uniek psychologisch menstype te zijn moet onvervreemdbaar zijn.

De grootste vijand van individuele menstypen is eigenlijk de maatschappelijke druk om je aan te passen oftewel te homogeniseren en om kudde gedrag, denken en geloven te vertonen. Deze druk is de oorzaak van discriminatie, uitsluiting, intolerantie en haat. Vraag is nu, hoe kunnen wij dit bestrijden? Vele religien kennen een grote drang naar homogenisering en alles wat ook maar een beetje anders is wordt gehaat, gediscrimineerd, vervolgd of gewoon vermoord.

Tips discussie

Analyseer je eigen mens wordingsproces eens vanaf je geboorte. Wat denk je dat jou mens maakt en geloof jij dat jij de beste soort mens bent ter wereld. Je eigen mensbeeld van jezelf staat hierbij centraal, omdat je jezelf zo beter leert kennen en zo dus ook andere mensen leert begrijpen.

Mijn motto:

Verbeter de mensheid, begin door jezelf te herontwerpen en wordt zo een perfectere mens.

Succes met het dewanistisch onderzoek

dewanand

delft
Kritisch Podium Dewanand

kritisch over de multikul

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Filosofie mens worden

Dit is geen psychologische discussie.

-slotje-

Gesloten