Vlucht van een golfbal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 31

Vlucht van een golfbal

hoi, ik heb enkele vragen, ik moet woensdag een examen natuurkunde doen, en dit zijn een paar opgaven waar ik niet aan uit geraak:

1.A ball is hit off a 1 meter high tee at 20 m/s at an anle or 70 degrees and lands on top of a 3 meter high truck, what is its initial y position, yo? (Ground level is zero.)

hoe kun je hieruit de maximale hoogte berekenen? de oplossing zou 9meter moeten zijn.

groetjes jins

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: Vlucht van een golfbal

jins schreef:hoi, ik heb enkele vragen, ik moet woensdag een examen natuurkunde doen, en dit zijn een paar opgaven waar ik niet aan uit geraak:

1.A ball is hit off a 1 meter high tee at 20 m/s at an anle or 70 degrees and lands on top of a 3 meter high truck, what is its initial y position, yo? (Ground level is zero.)

hoe kun je hieruit de maximale hoogte berekenen? de oplossing zou 9meter moeten zijn.
ik snap een paar dingen uit de opgave niet:

1) de Engelse vraag is naar de "initial y position", en die is gegeven ;) , nl de 1 m van de hoogte van de tee.

2) jij vraagt in het Nederlands om een maximale hoogte. Dat zou betekenen dat heel die truck hier niets staat te doen.

3) als ik reken met enkel "20 m/s at an angle of 70 degrees" kom ik aan een maximale hoogte van 19, niet 9 m.... Typefoutje?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 31

Re: Vlucht van een golfbal

Jan van de Velde schreef:ik snap een paar dingen uit de opgave niet:

1) de Engelse vraag is naar de "initial y position", en die is gegeven ;) , nl de 1 m van de hoogte van de tee.

2) jij vraagt in het Nederlands om een maximale hoogte. Dat zou betekenen dat heel die truck hier niets staat te doen.

3) als ik reken met enkel "20 m/s at an angle of 70 degrees" kom ik aan een maximale hoogte van 19, niet 9 m.... Typefoutje?
ik haal deze oefening van deze website:http://cwx.prenhall.com/bookbind/pubboo ... eluxe.html

die werd aangewezen door mijn leerkracht om op te oefenen.

hier staat de oefening helemaal op met figuren(oefening 11 en 21)

als ik het bereken met de formule die in mijn handboek staat: y=(v0sin van de hoek)t-1/2gt2

dan kom ik 2.4m uit :P

de website verbetert het dan in 9m...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: Vlucht van een golfbal

Het gaat hier dus om vraag 11 uit die practice questions daar. Aan die situatie worden een berg deelvragen vastgeknoopt, en jouw vraag over de maximumhoogte is dan nummer 21.

1: splits de diagonale snelheid uit in een verticale en een horizontale component

2: we willen alleen de maximale hoogte weten, dus gaan we verder met alleen die verticale component. (ongeveer 18 m/s, bereken preciezer)

3: met een beginsnelheid van die +18 m/s en een versnelling van -9,81 m/s² duurt het iets minder dan 2 s (bereken preciezer) totdat de verticale snelheidscomponent 0 m/s is geworden, waarmee de bal dan tevens op zijn hoogste punt is.

4: de versnelling is eenparig, de gemiddelde verticale snelheid tijdens die 2 s is dus ongeveer 18/2 = 9 m/s (breken preciezer) geweest

5: 2 s aan gemideld 9 m/s betekent dat de bal ongeveer 18 m verticaal aflegt

6: de starthoogte was al 1 m .....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer