Vermogen van een am signaal

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 23

Vermogen van een am signaal

Am transmitters worden gekarakteriseerd door hun gemiddeld carrier vermogen. Dus als ik dan een 5000W AM transmitter heb die verbonden is aan een 50ohm last dan zou ik de amplitude Ac van de AM-modulatie willen berekenen. Ik weet dat het genormalizeerd vermogen (=W/Ohm) van een AM-signaal= 1/2*Ac^2+1/2*Ac^2*<m(t)^2> met <m(t)^2> het vermogen in het signaal dat je gaat moduleren en 1/2*Ac^2 het vermogen in de carrier.

Ik dacht dus dat (1/2)*Ac^2=5000W/50 Ohm en hieruit Ac te berekenen, maar volgens de oplossing in mijn boek zou dit (1/2)*Ac^2/50 Ohm =5000W moeten zijn, maar ik zie niet in waarom?

Weet iemand hier misschien een antwoord op?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vermogen van een am signaal

... maar volgens de oplossing in mijn boek zou dit (1/2)*Ac^2/50 Ohm =5000W moeten zijn,...
De eenheden kloppen niet. Watt = Ohm x Ampère²

Je boek is daar dus al sowieso fout. Of jij juist bent weet ik wel niet.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Vermogen van een am signaal

Het antwoord van het boek wijst erop dat Ac de amplitude van het draaggolfsignaal is, met name de amplitude van de elektrische spanning. Want dan is ½ Ac2/R het vermogen, bij modulatiediepte nul.

Kuifke, wat jij schrijft wijkt daar op sommige punten van af:
  • Jouw schrijfsel "W/Ohm" = ½ Ac2 ... wekt de indruk dat je met Ac de amplitude van de elektrische stroom bedoelt. Bedoel je dat?
  • Jij schrijft dat Ac de amplitude is van "de modulatie". Met die woordkeuze wek je de indruk dat Ac nul is als de modulatiediepte nul is. Bedoel je dat?
  • Je noemt <m(t)2> "het vermogen in het signaal dat je gaat moduleren", maar het lijkt in je formule meer op de modulatiediepte, een eenheidsloze waarde tussen 0 en 1. Dat is verwarrend. Waarom sleep je m(t) er eigenlijk bij, die speelt in de opgave toch helemaal geen rol?
Zie ook 1

Berichten: 23

Re: Vermogen van een am signaal

Dankuwel, ik snap het nu

Reageer