Peptide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 269

Peptide

a. Het peptide met sequentie Ala Arg Lys Ala Asn Ser Ala Ser heeft bij pH 1, 7 en 13 respectievelijk de lading

i. +3, +3, 0

ii. +2, +2, -1

iii. +3, +2, -1

Hoe kan je dat weten? Ik kan de peptide wel uitschrijven maar hoe kan je dan zien welke lading deze heeft bij welke Ph?

Ik snap wel dat, als de Ph stijgt er meer H+ ionen worden afgestaan en de lading dus negatiever wordt. Maar welk van de 3 antwoorden is dan juist?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Peptide

Volgens mij moet je het peptide optekenen samen met de pka's van de functionele groepen. Vervolgens bepaal je het isoëlektrisch punt (pI) waarbij je weet dat het peptide neutraal is.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 269

Re: Peptide

Dus als ik enkel rekening houdt met de geladen, polaire AZ dan komen enkel Lys en Arg in aanmerking om een ladingverschuiving aan te gaan, samen met de terminale groepen CH3+ en COO-

Pka(CH3+) = 10,3, Pka(Arg) = 12,5, Pka(Lys)=10,45 en Pka(Coo-)=3,5

Nu heb ik op het internet gevonden dat, wanneer de Pka>PH de AZ een proton opnemen en omgekeerd als de Pka<PH de AZ een proton afstaan. (http://www.chemicalforums.com/index.php?topic=35707.0)

maar hoe kom je dan aan de ladingen? En moet je er rekening mee houden dan Lys en Arg al een positieve lading hebben?

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Peptide

Om eerlijk te zijn kom ik ook niet tot een goed antwoord, maar ik wil je graag helpen.
Dus als ik enkel rekening houdt met de geladen, polaire AZ dan komen enkel Lys en Arg in aanmerking om een ladingverschuiving aan te gaan, samen met de terminale groepen CH3+ en COO-
Waarom enkel de polaire AZ? Leucine (neutraal AZ) kan toch ook ladingen dragen.

Ik zou het als volgt doen; zie onderstaande figuur van het peptide. Belangrijk is wel dat dit niet onder deze vorm zal voorkomen.

[attachment=7309:Ala_Arg_..._Ala_Ser.gif]
Nu heb ik op het internet gevonden dat, wanneer de Pka>PH de AZ een proton opnemen en omgekeerd als de Pka<PH de AZ een proton afstaan. (http://www.chemicalforums.com/index.php?topic=35707.0)
Dit klopt, indien de pH < pKa dan draagt de functionele groep een positieve lading, indien de pH > pKa krijg je een negatieve lading.
maar hoe kom je dan aan de ladingen?
Mijn idee was om vervolgens afhankelijk van de pH ladingen toe te kennen, echter kom ik ook niet tot een goed antwoord. Misschien zie je zelf wat ik verkeerd doe, dan helpen we elkaar ;) ofwel moeten we wachten op iemand anders.

EDIT: Blijkbaar gebeurde er een foutje met de figuur, wanneer je erop klikt wordt ze terug wit...
Bijlagen
Ala_Arg_Lys_Ala_Asn_Ser_Ala_Ser.gif
Ala_Arg_Lys_Ala_Asn_Ser_Ala_Ser.gif (8.4 KiB) 357 keer bekeken
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 269

Re: Peptide

Ik dacht om het als volgt te doen:

gegeven: Pka(CH3+) = 10,3, Pka(Arg) = 12,5, Pka(Lys)=10,45 en Pka(Coo-)=3,5

Bij Ph(1) zijn de Pka-waardes van CH3+, Arg en Lys significant groter dan de PH waarde dus krijgen deze allemaal een lading +1 toegekend (ze nemen dus een proton op) waardoor de lading van het proteïne nu +3 is

Bij Ph(7) zijn de Pka-waardes van CH3+, Arg en Lys significant groter dan de pH waarde dus krijgen deze allemaal een lading +1. Echter da lading van COO- is significant kleiner, dus deze krijgt dan lading -1 wat tot een uiteindelijke lading van 3 maal 1 - 1 = +2 leidt

Bij Ph(13) is enkel de lading van COO- significant kleiner dus komen we tot lading -1

Dat zou dan antwoord iii zijn

Klopt het wat ik hier gedaan heb?

Alvast bedankt voor de uitleg!!!

Reageer