Berekenen hoe groot een lek is.

Moderator: physicalattraction

Reageer

Berekenen hoe groot een lek is.

Hallo,

Ik heb een slangetje met aan 't einde een dopje met daarin een gaatje. Het liefst wil ik weten hoeveel mm2 dat gaatje is, maar een waarde die constant blijf, onafhankelijk van de druk die ik er op zet is ook goed. Aan het begin van het slangetje zit een luchtpompje, flowmeter en drukmeter.

Ik heb twee metingen gedaan waarbij ik alleen het toerental van het pompje heb geregeld.

1. pompje vol toeren: flow=125 ccm , druk=6.25 mbar

2. pompje half toeren: flow=70 ccm, druk=3 mbar

Hoe kan ik bewijzen dat de diameter van het gaatje gelijk is, bij beide metingen?

Groeten,

Willem

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Berekenen hoe groot een lek is.

Het liefst wil ik weten hoeveel mm2 dat gaatje is


Misschien een stomme vraag, maar kan je dat niet gewoon opmeten?

Re: Berekenen hoe groot een lek is.

Nee, dat kan niet.

Het is heel klein, moet vaak gemeten worden en je kunt er niet bij.

Re: Berekenen hoe groot een lek is.

maar kan je dat niet gewoon opmeten?


Met een schuifmaat???

Ik vermoed dat dit de uitdaging is :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Berekenen hoe groot een lek is.

Willem2 schreef:...

Ik heb twee metingen gedaan waarbij ik alleen het toerental van het pompje heb geregeld.

1. pompje vol toeren: flow=125 ccm , druk=6.25 mbar

2. pompje half toeren: flow=70 ccm, druk=3 mbar

...
Je bent op zoek naar de wet van Bernoulli. dat is een energie vergelijking.

Hieronder uitleg van de site hyperphysics:

Afbeelding

Het is dus mogelijk om de dwarsdoorsnede van de vernouwing te berekenen. We bekijken de situatie als zijnde in de slang en in de vernouwing.

Bij jou bekent is:

P1a = 6.25 mbar

P1b = 3 mbar

Verder weet je de flow in beide gevallen

fa = 125 ccm

fb = 70 ccm

We gaan er even van uit dat de zwaartekracht geen invloed heeft, dit doen we omdat lucht nou eenmaal erg weinig weegt. Als je je opstelling horizontaal houwt is er ook geen probleem.

de formule wordt dan:

P1a + 1/2 rho1 (f1a/A1)^2 = p2a + 1/2 rho2 (f2a/A2)a^2

p1b + 1/2 rho1 (f1b/A1)^2 = p2b + 1/2 rho2 (f2b/A2)^2

waarbij p2a de druk in de vernouwing is.

rho is de dichtheid van lucht.

Wat je wil hebben is de snelheid in de vernauwing want daar mee kun je (door dat je de flow weet) de dwarsdoorsnede berekenen. De flow is constant, wat er in moet moet er ook uit. Bij water zou het dan al makkelijk zijn omdat dat incompressible is (f1a = f2a). Maar lucht is dat niet. Dat moet je dus afhankelijk van de druk gaan maken, door middel van de thermodynamische tabellen. dan heb je dus drie onbekenden in twee vergelijkingen. Namelijk p2a, p2b en A. Je hebt dus een derde meetgegeven nodig en dan met de hulp van de thermodynamische tabellen kun je het oplossen. rho2 is ook afhankelijk van p2.

Het is natuurlijk wel een benadering. Ik heb namelijk niet aan wrijving en warmteontwikkeling gedacht.

Re: Berekenen hoe groot een lek is.

Hartelijk bedankt PurpureWolf, je hebt me een stuk verder geholpen!

Groeten,

Willem

Reageer