[kinetica] de factor van de reactiesnelheid bij verwarmen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 87

[kinetica] de factor van de reactiesnelheid bij verwarmen

Beste leden.

Voor scheikunde ben ik bezig met een PO.

We moesten deze reactie S2O32- + 2 H+ → S(s) + SO2(aq) + H2O plaats laten vinden.

bij telkens 10 graden stijging.

Hierna allemaal geknoei en uiteindelijk kom je op de factor van de reactiesnelheid uit.

Deze ligt bij mij tussen de 1,63 en de 1,68.

Terwijl er wordt gezegd dat er geldt: bij 10 graden stijging is de factor van de reactiesnelheid 2 a 3.

Kan iemand mij een verklaring geven? =)

Dankje!

Berichten: 21

Re: [kinetica] de factor van de reactiesnelheid bij verwarmen

Ik vind je uitleg niet zo erg duidelijk...

euhm, het ion dat je vernoemt bestaat niet maar ik vermoed dat je SO32- bedoelt...

Ik weet niet via welke weg je de k moest vinden maar het is alleszinds belangrijk om de concentratie constant te houden tijdens de proef ( en de druk,verdelingsgraad,blabla) want als je concentratie lager ligt, zal ook je k lager liggen.

Begintemperatuur is ook zéér belangrijk aangezien deze exponentieel vermeerdert (formule van arhenus), en een katalysator(in dit geval een inhibrator) zou natuurlijk de activeringsenergie kunnen verlagen.

Meer valt er niet te zeggen momenteel denk ik

Berichten: 21

Re: [kinetica] de factor van de reactiesnelheid bij verwarmen

Ik weet niet via welke weg je de k moest vinden maar het is alleszinds belangrijk om de concentratie constant te houden tijdens de proef ( en de druk,verdelingsgraad,blabla) want als je concentratie lager ligt, zal ook je k lager liggen.
Oké ik lees juist in mijn boek dat het juist geen invloed heeft op de k ;) , ik was gisterenavond aan het denken dat je de k in functie van temperatuur ook kon berekenen met s=k[X]^x*[Y]^y ... maar het is dus wel degelijk de vergelijking van arrhenus dat men hier gebruikt.

Waarom je waarde dus afwijkt kan het gevolg zijn van een verandering in activeringsenergie(inhibrator) of een foute waarde van A of foute waarde van de temperatuur ( in °K). Hier schiet je waarschijnlijk niets mee op :P maar ik zeg liever niets dan onzin te verkopen

Reageer