Parametervgl in homogene coördinaten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Parametervgl in homogene co

Gegeven: p1(2,1,2), p2(-1,3,3)

a)Geef een stelsel parametervergelijkingen van de rechte p1p2 met twee homogene parameters.

Oplossing: {x=2k-l

{y=k+3l

{z=2k+3l

b) Het punt p3(10,-9,-6) behoort tot p1p2. Bewijs dit door de waarden van de bijbehorende parameters te vinden.



Dit klopt voor k=3 en l=-4, maar nu komt het.

Dezelfde rechte kan je ook noteren als

{x=2-h

{y=1+3h

{z=2+3h

(je deelt alles door k en stelt h=l/k en omdat x,y en z door hetzelfde getal gedeeld worden blijft het punt gelijk)

Toch is er geen enkele h waarmee je p3 kan krijgen, p3 zou dus niet op de rechte liggen.

Het enige punt dat buiten de 2e parametervgl valt maar wel op de rechte licht is p2, maar p3 valt daar duidelijk niet mee samen

Kan iemand uitleggen hoe dit kan?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Parametervgl in homogene co

Een parametervgl van de rechte p1p2 met een parameter is:

x=2-3t

y=1+2t

z=2+t

Men kan gemakkelijk nagaan dat p3 niet op die rechte ligt.

Als men de rechte wil schrijven met 2 homogene parameters dan stelt men bv. t=k/l en krijgt men:

lx=2l-3k

ly=l+2k

lz=2l+k

Dit laatste heb ik persoonlijk nog nooit gezien ;)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Parametervgl in homogene co

Die vergelijking met 2 parameters wordt eerst afgeleid uit een determinant in ons HB analytische meetkunde (jennekens analytische meetkunde II, p77)

Staat in google books(weet niet of de link werkt) http://books.google.be/books?id=fh1aJBMHFC...gen&f=false

is middelbaar, ik denk wel dat het uit het leerplan is als verplicht(boek gedrukt in '91)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Parametervgl in homogene co

Wat is je definitie van homogene coördinaten?

Re: Parametervgl in homogene co

niet echt een strikte definitie, maar dit is een soort samenvatting

Elk geordend drietal (X,Y,Z) (behalve X=Y=Z=0) is een stel homogene coördinaten van een punt p.

Alle andere stellen homogene coördinaten van dit punt zijn (tX,tY,tZ) met t is een element van R zonder 0

-Is Z niet = 0 dan is p een eigenlijk punt, namelijk het punt met koppel carthesische coördinaten (X/Z,Y/Z)

-Is Z = 0 dan is p een oneigenlijk punt, namelijk het punt op oneindig van elke rechte van de richting met koppel richtingsgetallen (X,Y)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Parametervgl in homogene co

turnevies schreef:Dezelfde rechte kan je ook noteren als

{x=2-h

{y=1+3h

{z=2+3h

(je deelt alles door k en stelt h=l/k en omdat x,y en z door hetzelfde getal gedeeld worden blijft het punt gelijk)

Toch is er geen enkele h waarmee je p3 kan krijgen, p3 zou dus niet op de rechte liggen.

Het enige punt dat buiten de 2e parametervgl valt maar wel op de rechte licht is p2, maar p3 valt daar duidelijk niet mee samen

Kan iemand uitleggen hoe dit kan?
Je wilt terug naar R2, maar dan zal je de homogene coördinaten moeten herleiden naar R2.

Re: Parametervgl in homogene co

Ik snap niet goed wat je bedoelt, ik blijf toch homogeen?(anders zou ik geen Z meer hebben). De 2 vormen van de parametervgl staan in mijn handboek.

Maar ik denk dat ik gevonden heb wat er fout zit: Het 1e stelsel met 2 parameters geeft voor een punt van de rechte elk stel homogene coördinaten, het 2e met 1 parameter geeft maar één stel homogene coördinaten van dit punt. maw kan ik geen (10,-9,-6) krijgen maar wel een veelvoud ervan

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Parametervgl in homogene co

Nu weet ik niet wat jij bedoelt. Geef maar aan wat er in je handboek staat.

Re: Parametervgl in homogene co

klik op de link die ik heb gepost, en dan p 77 tussen de zoekresultaten. Het staat er onderaan bijna letterlijk als opmerking.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Parametervgl in homogene co

klik op de link die ik heb gepost, en dan p 77 tussen de zoekresultaten. Het staat er onderaan bijna letterlijk als opmerking.
Ok, maar wat is nu dan nog het probleem?

Re: Parametervgl in homogene co

Niets meer, ik heb het gevonden en ik weet niet of het de gewoonte is maar voor mijn part mag dit topic gesloten worden.

bedankt trouwens

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Parametervgl in homogene co

Ok, maar wat heb je nu gevonden en waarom is daarmee het probleem opgelost?

Re: Parametervgl in homogene co

Ik vroeg me af waarom (10,-9,-6) een oplossing was van het eerste stelsel maar niet van het tweede. Maar in het tweede komt elk punt maar in één vorm voor dus misschien is (20,-18,-12) of (30,-27,-18) of anders nog een ander stel coördinaten van het punt wel een oplossing van dat stelsel.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Parametervgl in homogene co

Maar heb je dat ook vastgesteld?

Re: Parametervgl in homogene co

Het lijkt me wel vrij logisch, maar ik heb het nog niet echt nagerekend

Reageer