Oxidatiegetallen amoniumsulfaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

Oxidatiegetallen amoniumsulfaat

Goedeavond

ik heb binnenkort een tentamen donderdag dus en ik ben chemie aan het leren. ik weet wat oxidatiegetallen inhoudt en dat H altijd 1 plus is en zuurstof altijd min 2 is ja er zijn uitzonderingen maar ik zit gewoon vast

bij de verbinding NH4SO4 en NH4NO3

mijn redenering is dus dat de totale lading neutraal is omdat NH4 + is en SO42- is dus samen -1l geladen dus het totale oxidatiegetal van deze verbinding moet -1 zijn

ik kom hier op uit en weet niet of dit goed is

NH4SO4 totale lading moet -1 zijn H=4+ en zuurstof 8- en nu zit ik vast hahhahaha N=? en S is ?

en bij NH4NO3 precies hetzelfde

kdenk dat N min geladen is en S plus geladen maarja wie kan mij A.U.B even op weg helpen

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Oxidatiegetallen amoniumsulfaat

Voor NH4NO3. Deze molecule is neutraal, immers NH4 heeft lading 1+ en NO3 lading -1.

Stel je beschouwt ze even apart:

Bij NH4+ heeft N een oxidatiegetal van: x+4=1 dus x=-3 -> oxidatiegetal -3

Bij NO3- heef N een oxidatiegetal van: x-6=-1 -> x=5 -> oxidatiegetal: 5

Voor 2N heb je dus opgeteld: (-3+5) = ...?

Maar deze stap is niet helemaal nodig, het kan ook korter door gewoon te zeggen:

x+4+x-6=0 -> 2x-2=0 -> x=...?

Nu heb je het direct. (Je kan de molecule ook tekenen en partiele ladingen, ... aanduiden).

Berichten: 13

Re: Oxidatiegetallen amoniumsulfaat

Aaahhh okeee bedankt dus eigenlijk zou je deze toepassing altijd kunnen gebruiken bij zulke soort verbindingen?

dus dan bij NH4SO4 krijg je dan weer de verbindingen apart

NH4 is = 1+ dus er is al 4plus H dan is stikstof -3 en SO4 = 2- dus er is al 8- zuurstof dus is S6+ alles verekenen is dan

NH4SO4= =-1

NH4 totaal is dan +1 en SO4 totaal is dan -2

in totaal dus -1

dit klopt dan toch ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Oxidatiegetallen amoniumsulfaat

Ammoniumsulfaat is (NH4)2SO4. De totale lading daarvan is 0. Voor de rest doe je het goed.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 13

Re: Oxidatiegetallen amoniumsulfaat

Achja natuurlijk ammonium is NH 4+ en SO4 is 2- dus moet dat gebalanceerd worden haha en daaruit volgt de NH4 tussen haakjes

heel erg bedankt voor de hulp ik ben er nu helemaal uit haha

tot de volgende keer!!

;) :P :D:D :P :P

Reageer