Berekening gas vorming

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

Berekening gas vorming

Hallo ik ben een opgave aan het maken en ik kom er niet echt uit.

De vraag is.

natriumazide produceerd gas wanneer het verwarmd wordt bij 300 graden celcius.

als 1.00 mol N2 een volume heeft van 47.0 liter hoeveel liters gas kan dan gevormd worden bij verhitting van 38,5 g NaN3?

Reactie is 2NaN3 -----> 3N2(g) +2Na

ik heb tot nu toe:

aantal mol 2NaN3 = 38,5g/ molmassa NaN3 65,2 = 0,5904 Mol

stoichiometrische verhouding = 2NaN3 : 3N2 duss aantal mol N2 is (3/2) * 0,5904 = 0,8856 mol

nu kom ik niet verder ik moet iets doen met die 1.00 Mol = 47.0L stikstof maar wat weet ik niet kan iemand mij even op weg helpen

alvast bedankt ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Berekening gas vorming

Het moeilijkste heb je al gedaan, de rest is een peuleschil

Precies hetzelfde rekenprincipe: Als 110 knikkers samen een volume van 330 cm³ innemen, hoeveel cm³ is er dan nodig voor 90 knikkers?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: Berekening gas vorming

haha dan denk ik 330/110 is een factor 3 maal en dat getal maal 90 kruiselingsvermedivuldigen dus dat is dan 270cm3 waarom zou je dan niet 110/330 mogen doen als ik vragen mag? ik weet soms niet wat ik door wat moet delen om iets te krijgen als ik wat bekends zie dan weet ik het wel maarja misschien kan iemand mij dat uitleggen hoe dat inelkaar zit haha

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Berekening gas vorming

dan denk ik 330/110 is een factor 3 maal en dat getal maal 90 kruiselingsvermedivuldigen dus dat is dan 270cm3
precies.
\(\frac{330 cm^3}{110 st} = \frac{?? cm^3}{90 st}\)
waarom zou je dan niet 110/330 mogen doen als ik vragen mag?


tuurlijk mag dat, je eenheden omdraaien, als je dat in je gevraagde deling dan ook maar doet:


\(\frac{110 st}{ 330 cm^3} = \frac{90 st}{?? cm^3}\)
komt precies hetzelfde aantal cm³ uit. ;)
ik weet soms niet wat ik door wat moet delen om iets te krijgen als ik wat bekends zie dan weet ik het wel maarja misschien kan iemand mij dat uitleggen hoe dat inelkaar zit
alleen oppassen dat je wel dezelfde eenhedenverhoudingen neemt, want:
\(\frac{50 km}{ 2h} \neq \frac{2h}{50 km}\)
...... 25 km/h is iets heel anders dan 0,04 h/km
dus, in jouw geval:
\(\frac{1 mol}{ 47 L} = \frac{0,8856 mol}{?? L}\)
of voor mijn part
\(\frac{47 L}{1 mol} = \frac{?? L}{0,8856 mol}\)
denk eraan, die getalletjes van je stellen iets voor, daar hoort een eenheid bij. Hou die eenheid er dan ook bij, dan blijft alles vanzelf op zijn plek. :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: Berekening gas vorming

okee dit heeft mij heel erg geholpen heel erg bedankt hiervoor ik ben heel wat wijzer geworden nu je dit goed en duidelijk heb uitgelegd;)

nou ik ga maar eens verder leren straks tentamen ;) Red bull staat al klaar

Reageer