zuurconstante van Azijnzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 30

zuurconstante van Azijnzuur

In mijn BINAS 4e druk staat dat de zuurconstante 1,7*10^-5 is. ik was altijd vertrouwt met deze waarde te werken.

Maar in BINAS 5e druk staat dat de zuurconstante van CH3-COOH 1,8*^-5 is. Vanwaar zijn ze in eens tot deze nieuwe waarde gekomen? En is de nieuwe waarde de juiste?
sterf!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: zuurconstante van Azijnzuur

zijn de eenheden hetzelfde? Voor zover ik weet is het altijd 1,7*10-5 mol.dm-3
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2.746

Re: zuurconstante van Azijnzuur

er heeft zich misschien iemand bezig gehouden met alles nog een keer uit te rekenen

Berichten: 33

Re: zuurconstante van Azijnzuur

Kan een typfout zijn , of iets met de significantie maar het verschil tussen binas 4e druk en 5e druk is redelijk groot er zijn veel dingen verandert

Berichten: 704

Re: zuurconstante van Azijnzuur

per naslagwerk kan dit anders zijn. Het ene werk geeft 1,7 x 10^-5, de ander weer 1,8 x 10^-5. Is gewoon correct.

--> zelfde bijvoorbeeld met vele constanten zoals de constante van Faraday. Ligt eraan hoe er is gemeten.

Re: zuurconstante van Azijnzuur

aiit! ik heb morge moeilijk scheikunde pta en ik snapte er gene hol van want bij mij kwam er steeds een ander getal uit. maar nu weet ik waarom:lol:

Berichten: 61

Re: zuurconstante van Azijnzuur

so dit was ook een groot probleem bij mij, maar uiteindelijk heb ik 1,8*10^-5 gebruikt.

Berichten: 66

Re: zuurconstante van Azijnzuur

Probleem is heel makkelijk op te lossen:

Schrijf bij het begin van de vraag de waarde van je gebruikte zuurconstante. Je hebt hem uit je eigen tabellenboek, en als dat daar in staat, kan de docent weinig doen dan het gebruik van dat getal goed te rekenen.

Let er wel op of er in de boekenlijst van de school het gebruik van een tabellenboek van een bepaalde druk (of later) verplicht stelt, er kan bv staan dat je BiNaS 4e druk (of later) moet gebruiken. Sommige scholen willen namelijk dat de leerlingen/studenten de nieuwste druk gebruiken! In dat geval kan de docent soms een waarde foutrekenen!

Reageer