Vraag voedselrijk en voedselarm water

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 400

Vraag voedselrijk en voedselarm water

Bij lezen van teksten over zeeën en oceanen heb ik al verschillende keren gelezen dat warm water voedselarm en koud water voedselrijk is. Het is misschien een simpele vraag, maar ik heb nog geen echte uitleg gezien waarom dat zo is. Kan iemand wat klaarheid scheppen voor mij?

Berichten: 6

Re: Vraag voedselrijk en voedselarm water

Kee,

Voor zover ik weet is het bij een lagere temperatuur voor (bepaalde) stoffen makkelijker om op te lossen..

Na even gezocht te hebben op Google, kwam ik het volgende nog voor je tegen.

In het kort: Nutriënten worden gevormd in een dierlijk lichaam, wat solide is. Solide objecten zullen zinken, en kouder water is ook altijd op het diepste punt te vinden. Alle nutriënten hebben dus van nature de neiging om te zinken , gezien ze ontstaan zijn in dierlijke lichamen, en komen in het koudere water terecht. Vandaar is kouder water voedselrijker. Voor meer info verwijs ik naar de link ;)

Ik hoop dat dit wat duidelijker voor je wordt,

TB-er

Berichten: 400

Re: Vraag voedselrijk en voedselarm water

Hartelijk bedankt voor de link. Dit zocht ik, het maakt het duidelijk nu. Had dus juister in aardwetenschappen gestaan zie ik nu. De rest van het verhaal kan ik er nu ook bij plaatsen. Weer een hoop inzicht erbij gekregen. ;)

Reageer