Hulp bij aanschaf microscoop

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Hulp bij aanschaf microscoop

Hallo Forum-leden,

Ik vraag jullie hulp bij de aanschaf van een nieuwe (biologische) microscoop. Deze zal ik gaan gebruiken voor voornamelijk hobby microscopie, maar ook op school kan ik deze gaan gebruiken.

Op het moment doe ik Toegepaste Biologie aan de HAS te 's-Hertogenbosch, enige ervaring met microscopie heb ik al, ik heb zelf namelijk een Erma Breukhoven microscoop, maar bij deze is helaas na een stoot tegen de werkbank het prisma gebarsten, en heb ik besloten een nieuwe aan te schaggen.

Zoals wel al duidelijk is ben ik een student, en heb ik dus ook maar een studentenbudget om een microscoop aan te schaffen. Mijn budget ligt op maximaal €200,-

Op het moment heb ik al 2 microscopen op het oog (ik hoop dat ik hier mag linken....):

Nummer 1;

Microscoop 1 Lijkt me erg kinderlijk, en kruistafel ontbreekt...?

Nummer 2;

Microscoop 2 Is deze zijn geld waard? (Iemand ervaring met deze microscoop???)

Graag hoor ik jullie mening, of misschien wel een heel ander advies,

Alvast bedankt,

TB-er

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hulp bij aanschaf microscoop

Ik zou je willen aanraden om het maximale wat je te besteden hebt te steken in een goed en stevig basismodel. Uitbreidingen zoals extra lenzen en camera's kan je op een later tijdstip nog altijd aanschaffen. Een goed onderhouden tweedehands microscoop zal je meer aan hebben dan een relatief goedkope nieuwe microscoop van een relatief onbekend merk. Het voordeel van een bekend merk kiezen is dat er vaak meer mogelijkheden zijn in mogelijke uitbreidingen.

Olympus, Zeiss, leitz en Leica zijn de top merken die ik in overweging zou nemen.

Met een dergelijk plan kan je -met een goede basis- over enkele jaren verspreid een mooie verzameling kunnen maken door op een later tijdstip extra accessoires te kopen. Mocht je deze route kiezen en een camera aan willen sluiten dan zou ik voor een apart camera oculair gaan wat je dus niet op je normale oculair moet monteren en zodoende de mogelijkheid houden om je object ook nog zelf visueel te inspecteren. Op deze manier zijn losse camera's ook vaak aan te sluiten (soms met een beetje houtje touwtje) je bent dan dus ook vrij in het kiezen van je camera.

Mocht je tussen de door jou gegeven links moeten kiezen, dan zou ik zelf voor de tweede duurdere keuze gaan. Het is echter totaal afhankelijk van wat je er mee wilt doen en over wat voor een periode je deze af zou willen schrijven.

Ik zou als alternatief naar dergelijke microscopen kijken. Ze zijn in de aanschaf misschien iets duurder, maar gaan langer mee en hebben over het algemeen meer uitbreidingsmogelijkheden.

Ik zou je als laatste nog willen aanraden om eens bij een winkel naar binnen te lopen en te vragen wat ze aan tweedehands spullen hebben staan. Als ze al tweedehands materiaal hebben staan dan komt dit waarschijnlijk uit een lab waar het veelvuldig is gebruikt en goed is onderhouden, je kan er dan dus ook relatief zeker van zijn dat je een goed product koopt.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 6

Re: Hulp bij aanschaf microscoop

Hoi Wouter,

Dank voor je snelle reactie!

Tsja de tijd waarover ik de microscoop af zou schrijven? Ik heb mijn "oude" nu 6 jaar, en als daar niets mee was gebeurd had ik deze nog jaren kunnen gebruiken (hoogstens eens van gloeilamp naar LED overgestapt..)

En wat ik er mee wil gaan doen; plantaardige/dierlijke cellen bekijken (plantaardige cellen ook plasmolyse/turgor etc.), water analyseren (levensvormen bekijken) en vooral ook experimenteren met kleuringen e.d.

Nogmaals dank voor je snelle reactie,

TB-er
"Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek" - A. Einstein

Berichten: 1

Re: Hulp bij aanschaf microscoop

TB-er schreef:Hallo Forum-leden,

Ik vraag jullie hulp bij de aanschaf van een nieuwe (biologische) microscoop. Deze zal ik gaan gebruiken voor voornamelijk hobby microscopie, maar ook op school kan ik deze gaan gebruiken.

Op het moment doe ik Toegepaste Biologie aan de HAS te 's-Hertogenbosch, enige ervaring met microscopie heb ik al, ik heb zelf namelijk een Erma Breukhoven microscoop, maar bij deze is helaas na een stoot tegen de werkbank het prisma gebarsten, en heb ik besloten een nieuwe aan te schaggen.

Zoals wel al duidelijk is ben ik een student, en heb ik dus ook maar een studentenbudget om een microscoop aan te schaffen. Mijn budget ligt op maximaal €200,-

Op het moment heb ik al 2 microscopen op het oog (ik hoop dat ik hier mag linken....):

Nummer 1;

Microscoop 1 Lijkt me erg kinderlijk, en kruistafel ontbreekt...?

Nummer 2;

Microscoop 2 Is deze zijn geld waard? (Iemand ervaring met deze microscoop???)

Graag hoor ik jullie mening, of misschien wel een heel ander advies,

Alvast bedankt,

TB-er
Hallo TB-er,

Volgens mij is de goedkoopste manier gewoon een nieuw prisma bestellen bij Breukhoven. Zij hebben nog een "lade"met onderdelen van oude microscopen.

gr,

TOA

Reageer