Geluid isoleren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 98

Geluid isoleren

Hallo,

Ik heb een vraagje over volgend vraagstuk.

Er zijn twee vaatwassers. De eene vaatwasser moet van een geluidssterkte van 70dB naar 65dB worden gebracht. De tweede vaatwasser moet van 40dB naar 35dB. Voor welke vaatwasser moet je het meeste isolatie gebruiken om het verschil te kunnen bereiken?

Kan dit aangetoond worden bij formules ?

Alvast Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Geluid isoleren

Beoordeel voor elk van de gegeven situaties het verschil in geluidsintensiteit (I, in watt/m²)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 316

Re: Geluid isoleren

Bedenk dat voor een daling van ca. 3 dB een halvering van die intensiteit benodigd is.

Dit volgt uit:
\(L = 10 \log \frac{I_1}{I_0}\)
in dB.

Berichten: 98

Re: Geluid isoleren

Als ik het goed begrijp is je L gegeven, het aantal dB en ik heb gezien dat je I0= 10-12W/m².

Dus als je het verschil in I berekend van (70-65dB) en het verschil van ( 40-35dB) en je kijkt welk getal het grootst is weet je dus welke vaatwasser het meest moet geïsoleerd worden ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Geluid isoleren

ja.

Nu zou je rekenmachine kunnen grijpen

Maar als je bedenkt dat het geluidsniveau in dB een logaritmische weergave van de geluidsintensiteit (vermogen per m²) is, kun je dan zonder rekenmachine zó aanwijzen waar je het meeste vermogen zult moeten weg-isoleren?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 98

Re: Geluid isoleren

Moet je dan het meeste isoleren om van 70 naar 65dB te gaan, want de rico van de logaritmische schaal is in het begin kleiner dan op het einde?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Geluid isoleren

want de rico van de logaritmische schaal is in het begin kleiner dan op het einde?
Ik zie niet helemaal wat je hiermee bedoelt, dus laat ik het anders zeggen

het verschil tussen log 1000 en log 100 is 1

het verschil tussen log 100 en log 10 is ook 1

maar het verschil tussen 1000 en 100 is 900

en het verschil tusen 100 en 10 is slechts 90
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 98

Re: Geluid isoleren

oke ik snap wat je hiermee bedoeld.

Bedankt voor de hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Geluid isoleren

Ik ben er vrijwel zeker van dat dit inderdaad het verwachtte antwoord is.

Maar ik wil toch even zeggen dat dit in de praktijk niet zo werkt.

Het gaat bij isolatie, en eender welk ander lineair systeem, niet om de grootte van de tegen te houden intensiteit, maar om de verhouding van de inkomende en gewenste uitgaande intensiteit.

Zo kan je bijvoorbeeld isolatie hebben die 50% (bij een bepaalde frequentie) van de intensiteit tegenhoudt, ongeacht de intensiteit van de inkomende bron. Dus 100W/m² wordt 50W/m², maar zo wordt 50W/m² evenzeer 25W/m².

Of als we dat in dB uitdrukken:

Stel dat je dan een vaatwasmachine hebt van 70db en een van 50db, dan zal er na deze isolatie respectievelijk nog 70-3=67dB en 50-3=47dB overblijven.

Het correcte antwoord is dus dat beide vaatwassers evenveel isolatie nodig hebben.

Dat zie je ook als je isolatie zou kopen, de attenuatie specificaties zullen eventueel in dB gegeven worden.

Maar zoals ik al zei, zal men eerder het antwoord met de intensiteiten verwachten, zeker als je nog nooit iets gezien hebt over de attenuatie van isolatie of lineaire systemen, omdat je zo een gevoel krijgt over waardes die in dB uitgedrukt worden
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Geluid isoleren

kortom, mijn antwoord klopt niet?

Oeps. Dat zou dan mijn tweede blunder zijn dit weekeinde. Dan moet ik nodig met vakantie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Geluid isoleren

Tja, het is het antwoord dat ze nochtans verwachten denk ik.

Het zal dus eerder de vraag zijn die niet klopt.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Reageer