Genetica taaislijmziekte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 104

Genetica taaislijmziekte

Hallo,

Ik heb de volgende opdracht.

Een patient heeft taaislijmziekte. Dit is een autosomaal recessieve aandoening die in deze bevolking bij 1:1600 personen voorkomt. Hij is getrouwd met een gezonde, niet-verwante vrouw en wil graag weten wat de kans is op het krijgen van een kind met deze ziekte.

De kans dat het eerste kind van II2 en II3 taaislijmziekte zal hebben is:

a. 1/20

b. 1/40

c. 1/80

d. 1/120

Ik had al gesteld dat de man aa heeft. Die vrouw moet dus Aa hebben, omdat er anders geen kind kan zijn met de ziekte. Alleen ik kwam niet verder dan dit.. Zou iemand mij kunnen helpen?

Berichten: 104

Re: Genetica taaislijmziekte

Ik heb een verkeerde conclusie getrokken.. de man hoeft helemaal geen aa te hebben. Er staat namelijk niet dat hij homozygoot is. Dus de man kan ook Aa hebben en de vrouw is gezond dus kan AA hebben.

Ik zou dus denken dat het kind 1/4 kans heeft op de ziekte, maar dat antwoord staat er niet bij.

Weet iemand wat ik fout doe?

Berichten: 7.068

Re: Genetica taaislijmziekte

Ik heb een verkeerde conclusie getrokken.. de man hoeft helemaal geen aa te hebben.
Dat is onjuist. De aandoening is recessief. Je moet dus geen enkel dominant gen hebben om de aandoening te krijgen. De man heeft de aandoening, dus aa.

Met hoeveel wiskunde moet je dit oplossen? Ik kan hem bijvoorbeeld exact oplossen door een tweede graads vergelijking op te stellen, maar misschien is afschatten ook wel voldoende.

Berichten: 104

Re: Genetica taaislijmziekte

Met niet zoveel wiskunde:P dus schatten zal goed zijn.

Hoe kan ik het dan schatten?

Berichten: 7.068

Re: Genetica taaislijmziekte

De kans dat een ouder een recessief gen doorgeeft is de kans dat de ouder aA is en het recessieve gen doorgeeft plus de kans dat de ouder aa, ofwel:
\(P(a) = \frac{1}{2} P(aA) + P(aa)\)
Schat in dat
\(P(aa) \ll P(aA)\)
, dan:
\(P(a) \approx \frac{1}{2} P(aA) \)
\(\sqrt{P(a)^2} \approx \frac{1}{2} P(aA) \)
\(\sqrt{P(aa)} \approx \frac{1}{2} P(aA) \)


De kans op de aandoening is gelijk aan de kans dat de vrouw aA heeft en het recessieve gen doorgeeft (de man heeft immers geen invloed. Hij geeft altijd een recessief gen door). Dat is dus:
\(\frac{1}{2} P(aA) \approx \sqrt{P(aa)} = \frac{1}{40}\)

Berichten: 104

Re: Genetica taaislijmziekte

De laatste 3 stappen snap ik niet helemaal..
\(\sqrt{P(a)^2} \approx \frac{1}{2} P(aA) \)
Dit doe je in het kwadraat omdat je 2 keer een a (dus aa) wilt hebben?
\(\sqrt{P(aa)} \approx \frac{1}{2} P(aA) \)
\(\frac{1}{2} P(aA) \approx \sqrt{P(aa)} = \frac{1}{40}\)
Hoe kom je hier opeens op 1/40?

Berichten: 7.068

Re: Genetica taaislijmziekte

P(aa) = 1/1600 (want dat staat in de vraag)

Berichten: 104

Re: Genetica taaislijmziekte

Ooohja.. ;) Ik moet beter lezen :P

Bedankt voor je hulp!!!! :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Genetica taaislijmziekte

Ooohja.. ;) Ik moet beter lezen :P
De volgende formule is van groot belang in alle middelbareschoolvakken
RTFQ=½BA
(troost je, je staat hierin verre van alleen, dus ik bedoel er niks persoonlijks mee)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Genetica taaislijmziekte

deze vraag moeten we zonder rekenmachine kunnen, hoe kunnen we het makkelijk uit onze hoofd doen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Genetica taaislijmziekte

deze vraag moeten we zonder rekenmachine kunnen, hoe kunnen we het makkelijk uit onze hoofd doen?

\(\sqrt{1600} \)


dat moet uit het hoofd nog wel lukken lijkt me?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer