Excel sorteert niet alles in de kolom

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Excel sorteert niet alles in de kolom

wie o wie kan mij helpen. het probleem is vast heel simpel op te lossen, maar ik ben er een beetje suf van.

in een kolom staan data, om de een of andere (voor mij onvindbare) reden, wil excel de data niet van vroeg naar laat sorteren maar splitst hij de data op in twee reeksen, de eerste loopt van 27-1 tot 22-11 om daarna doodleuk in de onderstaande cel met 12-1 tot 13-12 te beginnen. Tussen die data in klopt het prima, maar netjes door elkaar wil niet. Ik heb verschillende malen al geprobeerd het spul er tussen te zetten, dat heb ik zelfs al een keer handmatig gedaan in de hoop dat het zo dan zo blijven staan, maar nee, excel ziet het anders en ik snap werkelijk niet hoe ik dit op kan lossen.

dus..wie verlost mij uit mijn lijden en komt met de (hoogstwaarschijnlijk reuze simpele) oplossing?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Excel sorteert niet alles in de kolom

Excell gebruikt in jouw sheet waarschijnlijk Amerikaanse datum-notatie, dat wil zeggen maand-dag-jaar, in plaats van dag-maand-jaar zoals we hier in NL gewend zijn.

Kijk even bij instellingen, of bij formatting van de betreffende kolom of cellen (wellicht kun je die zelf veranderen naar DD-MM-YYYY) en anders copy/paste je de inhoud even naar notepad om te kijken wat hij er van maakt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 2

Re: Excel sorteert niet alles in de kolom

hoi Rogier

Dank voor je reactie, maar helaas gaat het me niet verder helpen. Alle data in de kolom staan op dag en maand = 7-7 of 8-8 en als je op de cel staat komt in de regel bovenin netjes de complete Nederlandse datum 7 juli 2011.



Dat Excel de getallen reeks in tweeën opdeelt, snap ik daarom niet, want als je naar de kolom kijkt zie je geen verschil in notitie. Ik heb meerdere manieren van data schrijven geprobeerd, ook met celeigenschappen, maar dat loste niets op. En ook midden of achteraan in de cel, want ook dat schijnt invloed te kunnen hebben, maar helaas ;)

Ook heb ik iets gedaan met formules zichtbaar maken. In plaats van de datum verscheen er dan een cijfer, waarop gebaseerd weet ik niet, want het is niet 77 (7 juli) of zo maar een vijfcijferig getal wat met een 4 begint. En die lopen wel door! Ergens zit er dus een onderliggende formule of code, die de boel in tweeën hakt, maar waarom?

Inmiddels heb ik de data naar de achterste kolom geplakt, de boel weer handmatig op de juiste volgorde gezet, en toen handmatig van oud naar nieuw de datum er weer handmatig stuk voor stuk ingetypt, lang leve de automatisering ;)

Maar op deze manier heb ik het na heel lang stoeien en proberen weten op te lossen.

Toch zou ik graag nog weten wat er mis ging, want dan kan ik het de volgende keer voorkomen. ;)

Reageer