Veerconstante van een tennisracket bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Veerconstante van een tennisracket bepalen

Ik ben een leerling uit 6tw en ik maak een eindwerk over tennis.

nu moet ik ook een praktische proef doen hierbij wil ik het energieverlies bepalen. Om dit te bepalen heb ik de veerconstanten van een tennisracket nodig.

Nu is mijn vraag hoe bepaal ik dezen. ik weet wel dat je hierbij een gewicht nodig heb en dan de uitrekking moet meten. Maar mijn vraag is hoe bepaal je die uit rekking, want een tennisracket is toch zeer hard bespannen.

ook moet ik een videometing doen maar het programma datapoint wat ik van mijn mentor heb gekregen blijkt ook niet te werken ... weet iemand een ander programma waarmee he videometingen mee kan doen of wat een eventueel probleem kan zijn?

mvg,

jessica

Berichten: 18

Re: Veerconstante van een tennisracket bepalen

De veerconstante vind ik in dit geval nogal moeilijk (uitrekking bijna niet te meten).

Het energieverlies is ook afhankelijk van de het materiaal van de tennisbal.

Misschien is de restitutiecoëficiënt beter te meten. Deze coëficënt geeft weer hoeveel hoe elastisch de botsing is, en houdt rekening met bijna alle factoren die bij de botsing komen kijken.

Je ziet maar wat je er mee doet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Veerconstante van een tennisracket bepalen

Ik vermoed dat een tennisracket niet eens een veerconstante heeft.

Een eenvoudige installatie om de bespanning van een tennisracket te testen op "veerconstante" lijkt me wel te verzinnen.

Leg hem eens plat op tafel met de bespanning vrij over tafel hangend, haak een emmer op een of andere nette manier in de bespanning en vul de emmer liter voor liter. Liniaaltje over het frame van de bespanning en met een schuifmaat moet je toch behoorlijk nauwkeurig de "uitrekking" t.o.v. die liniaal kunnen meten. Kun je een fatsoenlijke grafiek maken van de kracht tegen de uitrekking. Mij zou het dus verwonderen als dat een redelijke rechte gaf. Ik ben best benieuwd naar je resultaat, graag t.z.t. dat grafiekje hier posten?

Wat Mathies suggereert, videometing aan die restitutiecoëfficiënt lijkt me ook wel een interessante meting.

Videometingsoftware zal denk ik niet voor het oprapen liggen. Maar met een eenoudig videocameraatje vanuit een vaste positie opnamen maken tegen de achtergrond van een muur waarop je tevoren met bekende hoogtes een schaalverdeling kunt aanbrengen, en je kunt met vertraagd afspelen makkelijk hoogste punten bepalen.
tennis.png
tennis.png (6.67 KiB) 227 keer bekeken
Of hoe dacht je dat we dat deden voordat er in elk huis een computer stond ;) ?

Is de omgevingstemperatuur nog van invloed? Nu is het buiten nog lekker fris, dus een vergelijking moet redelijk eenvoudig uit te voeren zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer